Maaslijn: ergernis over dwarsligger Gelderland

Hunkerend naar verbeteringen op de Maaslijn Roermond-Venlo-Nijmegen, stoort de Limburgse politiek zich steeds meer aan het optreden van de provincie Gelderland in dat dossier.
Dat bleek vrijdagmiddag tijdens een commissievergadering. Daar werd door vrijwel alle fracties ergernis uitgesproken over het feit dat een financiële bijdrage uit Gelderland voor de drukbezette spoorlijn vooralsnog uitblijft.
"Om spoor aan te leggen heb je dwarsliggers nodig, maar het is langzaam goed geweest", verwoordde CDA-fractievoorzitter Jeu Titulaer de gevoelens.
Elektrificatie
De provincie Limburg streeft naar elektrificatie van de Maaslijn, nu nog een enkelsporige lijn waar uitsluitend dieseltreinen kunnen rijden. Door de infrastructuur te verbeteren zouden er meer treinen kunnen rijden op de drukke lijn, die dan ook nog eens goedkoper geëxploiteerd kan worden.
In juni vorig jaar sloot Limburg na een lobby in Den Haag een akkoord met staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur). Toegezegd werd dat het Rijk 61,5 miljoen euro zou meebetalen aan het plan, en Limburg 35 miljoen. Onderdeel van de deal was dat Noord-Brabant en Gelderland, waar de lijn ook doorheen loopt, in totaal 33 miljoen euro bijpassen.
De helft
Gelderland moet daarvan 15 miljoen voor rekening nemen, maar toezeggingen gaan al maanden niet verder dan ongeveer de helft van dat bedrag. "Gelderland hoeft relatief weinig te betalen, terwijl veel reizigers op de lijn dagelijks naar Nijmegen reizen. Gelderland profiteert er dus economisch het meest van, maar trekt er als enige niet aan.
Dat heb ik al tig keer tegen de gedeputeerde daar gezegd, maar het heeft niet geholpen”, aldus gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA, Infrastructuur). Volgens Van der Broeck is het probleem dat vooral de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen naar elkaar blijven wijzen, en niemand verantwoordelijkheid neemt.
Gemaand
Afgesproken is nu dat er een Statenbrede brief wordt opgesteld waarin Gelderland door Limburg tot betalen wordt gemaand. Een idee van VVD’er Joost van den Akker om met de Statencommissie per trein naar Nijmegen te reizen, en de brief daar op het perron te overhandigen, werd breed omarmd.
"Om spoor aan te leggen heb je dwarsliggers nodig, maar het is langzaam goed geweest", verwoordde CDA-fractievoorzitter Jeu Titulaer de gevoelens.
Elektrificatie
De provincie Limburg streeft naar elektrificatie van de Maaslijn, nu nog een enkelsporige lijn waar uitsluitend dieseltreinen kunnen rijden. Door de infrastructuur te verbeteren zouden er meer treinen kunnen rijden op de drukke lijn, die dan ook nog eens goedkoper geëxploiteerd kan worden.
In juni vorig jaar sloot Limburg na een lobby in Den Haag een akkoord met staatssecretaris Wilma Mansveld (PvdA, Infrastructuur). Toegezegd werd dat het Rijk 61,5 miljoen euro zou meebetalen aan het plan, en Limburg 35 miljoen. Onderdeel van de deal was dat Noord-Brabant en Gelderland, waar de lijn ook doorheen loopt, in totaal 33 miljoen euro bijpassen.
De helft
Gelderland moet daarvan 15 miljoen voor rekening nemen, maar toezeggingen gaan al maanden niet verder dan ongeveer de helft van dat bedrag. "Gelderland hoeft relatief weinig te betalen, terwijl veel reizigers op de lijn dagelijks naar Nijmegen reizen. Gelderland profiteert er dus economisch het meest van, maar trekt er als enige niet aan.
Dat heb ik al tig keer tegen de gedeputeerde daar gezegd, maar het heeft niet geholpen”, aldus gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA, Infrastructuur). Volgens Van der Broeck is het probleem dat vooral de provincie Gelderland en de Stadsregio Arnhem-Nijmegen naar elkaar blijven wijzen, en niemand verantwoordelijkheid neemt.
Gemaand
Afgesproken is nu dat er een Statenbrede brief wordt opgesteld waarin Gelderland door Limburg tot betalen wordt gemaand. Een idee van VVD’er Joost van den Akker om met de Statencommissie per trein naar Nijmegen te reizen, en de brief daar op het perron te overhandigen, werd breed omarmd.