CDA: 'Station Eijsden moet naar provincie'

Het CDA wil dat het Rijk de bediening van station Eijsden eindelijk overdraagt aan de provincie.
De partij heeft daarover schriftelijke vragen gesteld in de Tweede Kamer. En ook in een statencommissie stelde het CDA de langslepende kwestie aan de orde.
Wel spoor, geen trein
Alle regionale treindiensten in Limburg zijn vanaf december 2016 de verantwoordeljkheid van de provincie en niet meer van het Rijk. Maar alleen het stukje vanaf station Maastricht-Randwijck naar Eijsden en verder naar de Belgische grens valt nog onder de NS. Maar die wil daar helemaal niet rijden met een trein.
Obstructie
Het CDA wil daarom dat ook dat stukje spoor eindelijk wordt overgedragen aan de provincie zodat die de grensoverschrijdende spoorverbinding naar Luik verder kan verbeteren. CDA-fractievoorzitter Jeu Titulaer heeft felle kritiek op de opstelling van het Rijk. "De situatie is lachwekkend. Het Rijk doet niks maar bruskeert wel onze ambities. Een dergelijke bestuurlijke obstructie is ongehoord", vindt Titulaer.
Bizarre situatie
Gedeputeerde Patrick van der Broeck is blij met het hernieuwde initiatief van het CDA in Den Haag. Hij spreekt van een bizarre situatie. Maar tegelijk denkt hij dat de kans klein is dat een meerderheid van de Tweede Kamer zich anders gaat opstellen. Daarom verwacht hij meer van rechtstreeks overleg met de NS, de Belgische Spoorwegen en het Rijk over verbetering van het grensoverschrijdend vervoer. Volgende week zitten de drie partijen weer aan tafel.
"Ik ben hoopvol. Maar het zijn dossiers waar je driekwart jaar in alle rust en stilte aan moet werken", aldus de gedeputeerde. In de voorwaarden voor de vervoerder die de regionale treindiensten vanaf december 2016 gaat verzorgen, staat dat die treinen moet hebben die op het spoor in Limburg, België en Duitsland kunnen rijden.