Vrees voor geluidsoverlast Susteren en Nieuwstadt

© archief L1
Stichting De Groene Sporenwolf betwijfelt de noodzaak van een aansluiting van VDL Nedcar op het spoorwegennet.
Ze vrezen met deze verbinding voor grote overlast in Nieuwstadt en Susteren. Dat laat Henk Bril, secretaris van stichting De Groene Sporenwolf, weten. "We waren onaangenaam verrast door de uitspraken van Joost Govaerts (directeur van VDL Nedcar red.) over de noodzaak van een aansluiting op de spoorlijn tussen Sittard en Roermond”, zegt Bril. "De kernen Susteren en Nieuwstadt krijgen hierdoor behoorlijke geluids- en lichtoverlast.”

Intensiever gebruik

De nieuwe goederenspoorlijn zou moeten lopen vanaf de haven in Born, via Nedcar en Nieuwstadt, naar de bestaande spoorlijn Roermond- Sittard. Bril noemt de reeds bestaande goederenspoorlijn door Holtum, Born en Limbricht als alternatief. "Deze ligt er immers al Waarom kan deze niet intensiever worden gebruikt? Pas als dat duidelijk is, snappen we misschien de urgentie van een nieuwe rails.”
Bril vertelt dat de stichting in 2004 ongeveer 700 bezwaarschriften van omwonenden heeft ingediend. "Destijds is het plan in de ijskast gezet, maar het begint nu weer serieuze vormen aan te nemen. Wij willen daarom in overleg met betrokken partijen.”

November meer duidelijkheid

Verantwoordelijk wethouder Pieter Meekels (GOB) laat weten dat er onderzoek wordt gedaan, maar dat er in november duidelijkheid moet zijn. Voor de aanleg wordt een bedrag van om en nabij de zestig miljoen euro gereserveerd. "We gaan nog in overleg met de gemeente Echt-Susteren aangezien de lijn deels over haar grondgebied komt te lopen. Zij zijn hier ook bij gebaat omdat er veel mensen uit die gemeente bij Nedcar werken.”
De gemeente Echt-Susteren heeft in 2011, na een unaniem aangenomen motie, nadrukkelijk laten weten geen medewerking te verlenen aan de nieuwe spoorlijn. Een gemeentewoordvoerster laat weten dat er nog geen ander standpunt is ingenomen.