Overslaan en naar de inhoud gaan

Moderne Neanderthalers in Brunssum

Geplaatst opdonderdag 8 maart 2018 - 20:45

Bij een archeologische opgraving in Brunssum zijn sporen ontdekt van neanderthalers. Het kamp waar de oermensen leefden, is zo'n 85.000 jaar oud.

Het bijzondere aan de vondst is dat het feit dat er niet alleen vuurstenen werktuigen zijn gevonden, maar ook verglaasd houtskool en een stukje hematiet. Dat is een mineraal beter bekend als oker. Beide vondsten zijn zeldzaam voor Neanderthalervindplaatsen en ondersteunen recente theorieën over Neanderthalers.

Science
Vorige maand publiceerde het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift SCIENCE een artikel waarin stond dat voor het eerst is aangetoond dat ook Neanderthalers 65.000 jaar geleden grotschilderingen maakten. Dat deden ze met oker. En dat mineraal is ook in het Neanderthalerkamp in Brunssum gevonden.

Teerlijm
Van Neanderthalers is bekend dat ze lijm maakten. Ze hadden daar een aantal methoden voor. Maar die komen er allemaal op neer dat ze dennen- of berkenbast verhitten om de hars te winnen. De teerachtige stof die dan ontstaat gebruiken ze als lijm.

Vuur
De vindplaats bij Amstenrade bevat aanwijzingen voor een vuur in de vorm van verbrande vuurstenen en verglaasd houtskool. Die verglazing treedt op bij het maken van teer. Dat is een aanwijzing dat de Neanderthalers bij Amstenrade ook lijm hebben gemaakt, zegt onderzoeker Yannick Raczynski-Henk. Bijzonder, want er zijn maar weinig vindplaatsen, die restanten bevatten van dat proces.

College Buitenring
De onderzoekers hebben de resultaten van hun onderzoek deze week gepresenteerd tijdens het College Buitenring. Daar werden ook andere vondsten gepresenteerd die archeologen hebben gedaan bij de aanleg van de Buitenring.