De PvdA in de Tweede Kamer wil dat het Rijk achteraf de kosten betaalt voor het aankopen van zes woningen in de buurt van spoorwegovergang Vierpaardjes in Venlo. Het gaat om 2,9 miljoen euro.
PvdA-Kamerlid William Moorlag heeft daar een motie over ingediend tijdens een debat over infrastuctuur-projecten.
Tunnel
In totaal moeten 19 woningen worden aangekocht om een tunnel onder Vierpaardjes te kunnen aanleggen. Dat moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer en een einde maken aan de huidige gevaarlijke en onoverzichtelijke situatie.
Lees ook: Witte rook: Venlo koopt eindelijk huizen op voor tunnelbouw
'Zure kwestie'
Van de 19 woningen zijn er zes aangekocht vanwege een nieuwe wet over externe veiligheid, aldus Moorlag. "Het is een wat zure kwestie, omdat veiligheidsregels veranderen. Maar de kosten kunnen we in redelijkheid toch niet alleen voor rekening van de gemeente Venlo laten komen", zo stelde het PvdA-Kamerlid.
'Net iets te veel'
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft de motie afgeraden. Zij wees erop dat het Rijk met 16,5 miljoen euro al een 'flinke bijdrage' heeft geleverd. Een hogere bijdrage vindt zij daarom niet reëel ten opzichte van het aanpakken van andere spoorwegovergangen waar grote risico’s zijn. "Daarom zeg ik nee. U vraagt nu net iets te veel", zo zei Van Nieuwenhuizen richting Moorlag. "Ik verwacht dat de gemeente Venlo en de provincie hun verantwoordelijkheid nemen."
Meedenken
CDA-Kamerlid Mustafa Amhaouch uit Panningen ging niet zover als de PvdA door nu al een concreet bedrag te vragen. "Ik vraag de minister om kritisch mee te denken. Niet om een keiharde financiële toezegging", zo verklaarde Amhaouch.
Rekening
Voor de ondertunneling van Vierpaardjes is 45 miljoen euro beschikbaar. Behalve de 16,5 miljoen van het Rijk, draagt de provincie 13,5 miljoen bij en de gemeente Venlo zelf 15 miljoen. Ook is afgesproken dat de provincie de helft van eventuele overschrijdingen voor haar rekening neemt, als die niet hoger zijn dan 10 miljoen euro.
Plan
De komende twee jaar wordt een definitief plan uitgewerkt voor de tunnel. Daarna volgt een aanbestedingsprocedure. In 2022 wordt het werk gegund en in 2025 moet de ondertunneling klaar zijn.