Bij verkeersongelukken op de Limburgse wegen zijn vorig jaar 49 mensen om het leven gekomen. Dat zijn er vier minder dan in 2015, toen waren er nog 53 dodelijke slachtoffers te betreuren.
Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Piek
Afgezet tegen de laatste jaren vormde 2015 een opmerkelijke piek in het aantal verkeersdoden. De oorzaak daarvan is nog steeds onduidelijk. Tegen de landelijke trend in, daalde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers vorig jaar wel iets. Landelijk steeg het aantal mensen dat in het verkeer om het leven kwam, wel opnieuw In 2016 overleden in het hele land 629 mensen, acht meer dan in 2015.
Slachtoffers
Onder autobestuurders vielen landelijk naar verhouding de meeste slachtoffers (30 procent), vooral onder automobilisten tussen de 18 en 25 jaar en boven de 75 jaar. 231 inzittenden van personenauto's kwamen om het leven, van wie 186 achter het stuur zaten en 45 passagier waren. Onder fietsers vielen 189 dodelijke slachtoffers en onder voetgangers 51.
Verder kwamen 45 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers, 38 scootmobielrijders, 23 mensen in bestelauto's, zes mensen in een vrachtwagen en drie mensen in een brommobiel om het leven. Twee verkeersdoden vallen in de categorie overig of onbekend.
Limburg
In vergelijking met andere provincies bevindt Limburg zich in de middenmoot. In Noord-Brabant en Gelderland vielen de afgelopen vijf jaar de meeste slachtoffers onder automobilisten. In Flevoland, Zeeland en Utrecht was dat aantal het laagst.
In de spits tussen 7.00 en 9.00 uur en tussen 16.00 en 18.00 uur komen de meeste automobilisten om bij een ongeluk.
Smartphone
Veilig Verkeer Nederland (VVN) ziet het rijden onder invloed en het gebruiken van de smartphone achter het stuur als de grootste boosdoeners. Directeur Felix Cohen van VVN zegt niet verbaasd te zijn over de nieuwe landelijke stijging van het aantal verkeersdoden. "Zolang er niets gedaan wordt aan de oorzaken zal deze lijn doorzetten."
Doordringen
Hij pleit voor nog meer actie om mensen ervan te doordringen dat ze niet meer met hun telefoon bezig zijn tijdens het rijden. "Het moet heel normaal worden dat je niet reageert op oproepen en berichtjes vanuit de auto. Zoals het nu ook heel normaal is dat je een autogordel draagt en geen alcohol gebruikt als je nog de weg op moet."