Overslaan en naar de inhoud gaan

MAA: eerst overleg met vrachtvervoerders, dan pas reactie

Geplaatst opdonderdag 29 november 2018 - 11:58

De directie van Maastricht Aachen Airport gaat binnenkort met de vliegtuigmaatschappijen praten over de gevolgen van het stopzetten van de vergunningaanvraag.

Daarna zal de directie pas met een reactie naar buiten komen, zo heeft een woordvoerder bekend gemaakt.

Kortere baan
De provincie maakte woensdag bekend dat het een nieuwe procedure begint voor een vergunning van de luchthaven. Ook mogen vanaf april vliegtuigen geen gebruik meer maken van de volledige start- en landingsbaan van 2750 meter, maar slechts 2500 meter. De provincie nam de beslissing om de overlast voor omwonenden terug te dringen. Die klaagden onder meer over geluidsoverlast van zware vliegtuigen die opstegen.

Klap
Vooral dat laatste komt hard aan bij de directie en de exploitant van Maastricht Aachen Airport. Voor de luchthaven is de verlening van de baan met 250 meter van groot belang. Daardoor kunnen vliegtuigen zwaarder beladen worden. Ook kunnen ze verder vliegen omdat ze meer kerosine kunnen tanken, waardoor maatschappijen vanuit Maastricht naar China en de VS kunnen vliegen. Dat maakt de luchthaven aantrekkelijker voor klanten.

Gevolgen
Verschillende maatschappijen hebben daarom voor Maastricht gekozen. De directie gaat nu met vrachtmaatschappijen als Turkish Airlines, Royal Jordanian, Emirates en Saudia Cargo praten over de toekomst. Dan moet ook duidelijk worden of vrachtvervoerders Maastricht links laten liggen en naar andere vliegvelden zullen uitwijken.

Steun jij ook 'L1 Samen voor de Voedselbank'? Meld je actie aan.

Deel dit bericht via
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten

Meest gelezen