Overslaan en naar de inhoud gaan

Lokale producten winnen aan populariteit in coronatijd

Geplaatst opzaterdag 30 mei 2020 - 8:00

De consument vindt weer de weg naar de ambachtelijke slager en bakker. En ook de groenteboer is weer in trek.

Die extra inkomsten hebben ze ook hard nodig, want de verkoop aan horecazaken en bedrijven is tijdens de coronacrisis fors terug gevallen.

Nieuwe gezichten
Slager Arno de Best uit Bergen ziet sinds de uitbraak van de crisis veel nieuwe gezichten in zijn slagerij. "Ik krijg nu zelfs klanten van buiten het dorp", zegt De Best. De meesterslager, de enige Limburgse slager die deze titel mag dragen, heeft een slagerij en winkel in het centrum van Bergen. De coronacrisis pakt voor hem gunstig uit. "De omzet is zo’n twintig procent gestegen", verklaart hij. "Dat heeft ook te maken met het weer, want er wordt nu veel gebarbecued."

Aan huis gekluisterd
Dat vlees hadden de klanten ook bij de drie supermarkten in Bergen kunnen halen. "Maar mensen zoeken de rust op. Hier kunnen maximaal vijf klanten naar binnen. In de supermarkt is het toch hectischer", zegt De Best.

Daarnaast speelt volgens de slager mee dat de mensen aan huis gekluisterd zijn. "Ze hebben meer tijd, gaan niet op vakantie en kunnen niet uit eten. Ze willen daarom eens ander vlees op hun bord en koken meer zelf. En ze willen meer kwaliteit."

Vlaaiendip
Ook bakkerij Extra in Schinnen ziet de omzet de laatste tijd stijgen. "In het begin van de crisis was het best wel lastig", zegt Helma Extra van het familiebedrijf dat al 111 jaar broden bakt. "Mensen waren bang en gingen voor de boodschappen naar één plek." In die periode werd zelfs de Limburgse trots, de vlaai, nauwelijks verkocht. "Want mensen zaten alleen thuis, niemand kwam op bezoek."

Maar die tijd is voorbij. "Met name in de middag zie ik veel mensen. Mensen werken thuis, lopen een rondje en komen naar de bakker voor een belegd broodje." En ook de vlaai gaat weer over de toonbank. “Mensen komen weer meer bij elkaar en daar hoort vlaai bij."

Gun-factor
Ook speelt de gun-factor duidelijk een rol. "Wij gaan brood bij de bakker halen en vlees bij de slager. Niet bij de supermarkt", zegt een klant van de bakkerij in Schinnen. "We moeten die kleine zaken in ere houden. Dan hebben ze ook een kans om te overleven."

Vitamine C
Die gun-factor heeft landwinkel Schurenhof in Vlodrop ook. Het bedrijf verkoopt producten van boeren en bedrijven uit de omgeving. Sinds de uitbraak van het coronavirus nam de verkoop van groente en fruit toe. "Vooral gember, citroenen en limoenen verkochten goed", zegt Marga Meijers. "Want daar zit vitamine C in. En dat is gezond."

De drukte houdt sindsdien aan. "Veel mensen uit het dorp geven gehoor aan de oproep van de regering om lokaal te kopen", weet ze. "Zo steunen ze ons. Klanten geven bijvoorbeeld soms een fooi. Dat is een mooi gebaar."

Weegschaal
Want financieel blijft het lastig voor veel kleine bedrijven. "Het is als een weegschaal", zegt Meijers. "Groente en fruit verkoopt goed, maar cadeaus met streekproducten verkopen nauwelijks nog, omdat niemand meer bij mensen op bezoek gaat."

Horeca en catering
Ondanks de toenemende winkelverkopen, hebben ook veel bakkers en slagers het toch moeilijk. "Bij sommige bakkers zijn omzetdalingen te zien tot wel 80 procent", laat Martijn Verkerk van de Nederlandse Brood- en banketbakkers Ondernemersvereniging weten. "Dat komt vooral door het wegvallen van klanten uit het derde kanaal, zoals horeca of cateraars en gesloten lunchrooms."

Ook hebben bakkers in toeristische plaatsen te maken met een omzetverlies omdat toeristen weg blijven. "In binnensteden is ook een omzetdaling te zien, omdat er geen of minder winkelend publiek is en alle lunchrooms gesloten zijn."

Slager De Best ziet dat sommige collega’s het niet makkelijk hebben. "Collega’s die de omzet voor een groot deel uit catering halen, zien hun omzet fors dalen."

Met de tijd meegaan
Bakkerij Extra moet het vooral hebben van de verkoop in haar enige winkel in Schinnen. En die verkoop neemt dus toe. “Maar tijdens een crisis moet je ook met de tijd mee gaan”, stelt Extra. “We hebben onze website verbeterd en daar komen nu veel bestellingen op binnen. Daarnaast leveren we veel aan huis bij oudere klanten.”

Gewoontedieren
De bakkers, slagers en groenteboeren hopen dat de consument ook na de coronacrisis blijven komen. “Maar mensen zijn gewoontedieren”, zegt Marga Meijers van Schurenhof. “Desondanks hoop ik dat het zo blijft, want dat is goed voor ons, kleine ondernemers. Maar ook voor de leefbaarheid in de dorpen.”

Definitief veranderd
Extra denkt dat de crisis de mensen definitief heeft veranderd. “Je ziet dat mensen beseffen dat winkels in de dorpskernen belangrijk zijn. Daar kun je terecht voor een praatje”, zegt Helma Extra. “Het zou een grote leegte achterlaten als die winkels zouden verdwijnen. Vooral in dorpen.”

Maar uiteindelijk gaat het volgens haar vooral om de kwaliteit. “Als je mensen nu geen goede producten verkoopt, komen ze straks ook niet terug.”

Opnames voor Kwizzele op L1 TV beginnen weer!
Wil je meedoen? Meld je aan als Kwizzele-kandidaat.

Deel dit bericht via
Overzicht
Uitgelicht
Download de GRATIS 1Limburg app!

Wil jij helemaal gratis op de hoogte blijven van alles wat zich in Limburg afspeelt? Download de 1Limburg app!
Blijf op de hoogte van al het Limburgse nieuws, ontvang updates over de actuele Limburgse verkeerssituatie én bekijk dagelijks de laatste Limburgse weersvoorspellingen. En dat allemaal helemaal gratis!

Download de gratis 1Limburg app
Het Heuvelland - de groene parel van het zuiden
Uitgelicht
Nieuw natuurprogramma op L1 TV: Het Heuvelland

In vier afleveringen trekken programmamaker Riël Linssen en cameravrouw Nira Kakerissa door het Heuvelland, op zoek naar initiatieven rond natuurbehoud in dit bijzondere gebied.

Het Heuvelland staat bekend om zijn adembenemende uitzichten en on-Nederlandse schoonheid. Maar dat is zeker niet vanzelfsprekend. Er gebeurt namelijk meer achter de groene schermen dan je denkt om dit uniek stukje Limburg te behouden.

Het Heuvelland, de groene parel van het zuiden zie je iedere zaterdag om 18:00 en 21:00 op L1 TV.

Het Heuvelland - de groene parel van het zuiden
L11AlaafRadio.nl
Uitgelicht
L1 begint vastelaovesradiozender: L11AlaafRadio.nl

Via dit kanaal is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar vastelaovesmuziek te horen. Ook opnames uit het rijke archief van L1 krijgen een plek op het nieuwe kanaal.

Veer laote dich neet in de steek!

Luister hier L11AlaafRadio.nl
AvondGasten Sport iedere maandag 19:00 op L1 TV
Uitgelicht
AvondGasten Sport iedere maandag 19:00 op L1 TV

Iedere maandag ontvangt presentator Bas van Mulken gasten uit de sportwereld om het weekend te bespreken en om vooruit te kijken naar wat de rest van de sportweek gaat brengen. Een live programma met een Limburgse blik op de actuele sportthema’s. Daarin ook structureel aandacht voor het amateurvoetbal in Limburg met de Wedstrijd van de Week. Als de verlenging van het sportweekend.

Iedere maandag 19:00 op L1 TV
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten

Meest gelezen