De oproep aan vrachtwagenchauffeurs om Calais te mijden is stemmingmakerij. Dat vindt transportondernemer Peter Boom uit Venray.
Het bedrijf van Boom is gespecialiseerd in ritten naar Groot-Brittannië.
Geen andere route
Volgens vakbond CNV moeten werkgevers alternatieve routes naar Groot-Brittannië aan hun chauffeurs aanbieden, maar dat is volgens Boom niet mogelijk. Ïn Calais kunnen per dag 10.000 voertuigen naar Groot-Brittannië worden vervoerd. "Op verbindingen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk kunnen maximaal 1000 voertuigen per dag mee. Er is gewoonweg geen andere route", aldus Boom.
Stenen gooien
Het bedrijf van Boom probeert zijn chauffeurs toch minder via Calais te laten rijden, maar nog steeds gaat 75 procent van hun ritten via de Noord-Franse stad. Ook de chaffeurs van Boom hebben last van de vluchtelingen. "Je ziet die mensen langs de weg lopen en af en toe gebeurt het dan dat ze stenen gaan gooien in de hoop auto's tegen te houden."
Boom heeft zijn wagenpark ondertussen van speciale sloten voorzien om te voorkomen dat de vluchtelingen in zijn wagens kruipen.
Lees ook: Limburgers helpen vluchtelingen in jungle van Calais
Elke dag het belangrijkste nieuws in je mail?
Dat regelen we voor je. klik hier
Tijdelijke actie: meld je nu aan en ontvang vier weken lang de digitale krant gratis!