Overslaan en naar de inhoud gaan

Limburgse luchthaven hekelt 'oneerlijke' vliegtaks

Geplaatst opwoensdag 11 maart 2020 - 6:00

Maastricht Aachen Airport (MAA) kijkt met ingehouden adem naar het debat dat woensdagavond in de Tweede Kamer plaatsvindt over de invoering van een vliegtaks.

De belastingmaatregel kan de luchthaven een behoorlijk aantal klanten gaan kosten en de exploitatie van het vliegveld onder druk zetten, zo vreest de directie van MAA.

(On)gelijkheid
De heffing die het kabinet voor ogen heeft, scheert alle luchthavens in Nederland over een kam. En dat is tegen het zere been van MAA. Er bestaan namelijk grote verschillen tussen de vliegvelden, zowel bij de afhandeling van passagiers als van vracht.

Vrachtvervoer
Door de geografische ligging kampt Maastricht met veel meer concurrentie dan Schiphol. Vrachtvluchten kunnen uitwijken naar belastingvrije vliegvelden in Luik, Keulen of Brussel. Voor vervoerders is dat ‘in de regio’ en dus een goedkoop alternatief. Zeker vanwege de smalle winstmarges en moordende concurrentie telt iedere euro in de luchthavenindustrie.

'Milieuwinst is nul'
"Als toestellen net over de grens landen en opstijgen, is de beoogde winst voor het milieu nul", waarschuwt MAA. "Bovendien worden we onevenredig hard getroffen, omdat 65 procent van onze inkomsten uit luchtvracht voortkomt. Op Schiphol maken vrachtvliegtuigen nog geen 4 procent uit van alle vliegbewegingen."

Pakketjes
MAA zet verder vraagtekens bij het feit dat vrachtvliegtuigen, vol of leeg, altijd het volle pond aan heffing gaan betalen. En volgens de Limburgse luchthaven is het scheef dat pakketjes in de 'buik’ van passagierstoestellen vrijuit gaan en dat de taks alleen geldt voor vrachttoestellen. Ook dat bevordert de concurrentiepositie van MAA niet.

Economische waarde
De Limburgse luchthaven zegt geen tegenstander te zijn van een vliegtaks. "Maar dan wel op een eerlijke manier en voor heel Europa. Op en rond het vliegveld zijn 3300 banen gemoeid met de luchtvracht. Het gaat om 211 miljoen euro aan economische waarde voor de provincie die nu in gevaar komt. En juist op een moment dat de luchtvracht al flinke klappen krijgt door de uitbraak van het coronavirus", aldus de directie.

Passagiers
Niet alleen de heffing op luchtvracht is oneerlijk volgens MAA. Ook aan de vliegtaks voor passagiers schort het een en ander. Iedere reiziger betaalt straks zeven euro belasting per persoon per vlucht. Mensen die in Nederland een tussenlanding maken en overstappen, hoeven geen heffing te betalen. "Terwijl dit de grootste groep passagiers is”, zo schrijft MAA.

Speelveld
In antwoord op Kamervragen die in januari zijn gesteld, liet minister Cora Nieuwenhuizen al doorschemeren dat de Limburgse luchthaven voorlopig niet hoeft te rekenen op een eerlijk speelveld in Europa. Nederland wil de uitstoot door vliegtuigen aan banden leggen door tickets duurder te maken met een heffing.

Acht andere EU-lidstaten -Duitsland, Frankrijk, Zweden, Denemarken, Italië, België, Luxemburg en Bulgarije - willen dat ook. "Maar", zo schrijft Nieuwenhuizen: “het is op dit moment moeilijk in te schatten of en zo ja op welke termijn er een Europese vliegbelasting zal komen.”

Banen
Volgens de minister zal de heffing landelijk honderd banen kosten maar dubbel zoveel banen opleveren. De voorspelling van MAA slaat helemaal de andere kant op. "We zouden zomaar de helft van onze luchtvracht kunnen verliezen."

De Tweede Kamer praat woensdagavond van 19:00 tot 22:00 over de Wet vliegbelasting. Die is hier rechtstreeks te volgen. Na afloop wordt duidelijk hoe hard de landing gaat worden voor de Limburgse luchthaven.

Deel dit bericht via
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten

Meest gelezen