Overslaan en naar de inhoud gaan

Limburgse brouwers laten fruitbiertjes links liggen

Geplaatst opvrijdag 21 augustus 2015 - 9:01

Alcoholvrij bier is bezig aan een stevige opmars. Steeds meer Nederlanders kiezen voor pilsje zonder alcohol, of een fruitig frisdrankbiertje. Maar de Limburgse bierbrouwers, die branden er hun vingers niet aan.

Het lijkt de redding van de biermarkt, de alcoholvrije en met frisdrank gemixte biertjes. Met dank aan de verkoop van dit soort brouwsels is er voor het eerst in 30 jaar weer eens herstel ingezet op de markt, zo maakten de Nederlandse Brouwers deze week bekend. Maar de wilde frisheid van limoenen gaat goeddeels aan Limburgse brouwerijen voorbij.

Vraag
Enkel Lindeboom in Neer speelt sinds afgelopen voorjaar in op de hype: een alcoholarm biertje van 2 procent 'met de frisse toets van lemon'. "Simpelweg omdat er vraag naar is", verklapt de brouwmeester.

Keuzes maken
Maar de grootste Limburgse bierbrouwers zijn niet enthousiast. "
Ik vind dat bij bier alcohol hoort", stelt Harry Meens van Alfa. "Wij willen ons onderscheiden met onze speciaalbieren. En dat lukt ons goed. Daarvoor hoeven we heus geen ‘limonade’ te gaan produceren. Je moet keuzes durven maken. Niet denken: wanneer we niet meedoen, dan kost ons dat omzet."

Alcoholvrij geen bier
Hetzelfde verhaal klinkt bij Gulpener. "Wij zien Radlers en alcoholvrij bier niet als bier en vertrouwen op onze eigen, duurzame strategie. We krijgen wel eens een vraag over alcoholvrij bier, maar als we onze visie uitleggen dan snapt men dat", laat de brouwerij weten. Ook Brand zweert heilig bij het huidige assortiment.

Winst door fruitbier
Bavaria uit het Brabantse Lieshout zag ondanks een dalende totaalomzet de nettowinst fors stijgen. Juist dankzij alle mixbiertjes. Van 15,5 naar een jaloersmakende 24,7 miljoen euro vorig jaar. Ook bijvoorbeeld Amstel, Grolsch en tal van Duitse brouwers varen er wel bij. "Nee, bij ons zit er nog niets in het vat", klinkt het bij Hertog Jan in Arcen.

Hype
Een gemiste kans? "Dit soort producten is vaak een hype", meent Harry Meens Van Alfa. "Alcoholvrij bier was jaren geleden al eens populair, maar het marktaandeel viel daarna weer fors terug." Limburgse brouwers zijn vooralsnog niet te verleiden om de koers te verleggen. Daarbij speelt ook een economische factor. "Kleine hoeveelheden zijn niet interessant", aldus Meens.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Gerelateerde berichten

Limburgs café tapt het liefst lokaal
Bierbrouwen blijft populair, aantal brouwerijen stijgt
Limburgse brouwers blieven nog steeds geen fruitbier
Dit is de best gewaardeerde Limburgse brouwerij
Overzicht
Uitgelicht
Win € 7.500,- advertentietegoed bij L1

Langzaam komen de feestmaanden eraan en dat betekent doorgaans dat u als bedrijf speciale acties in petto heeft voor uw klanten. Niet zo gek, want met Black Friday (29-11), Sinterklaas, Kerstmis en Oud op Nieuw voor de deur is dit het ideale moment om aan klantenbinding te doen.

U kunt uw aanbiedingen of acties misschien helemaal gratis over de bühne brengen. L1 geeft uw bedrijf namelijk de mogelijkheid om € 7.500 euro aan gratis advertentietegoed te winnen! Dit advertentietegoed kunt u ook nog eens geheel vrij inzetten via L1 TV, L1 Radio en/of online via L1 of 1Limburg.

Kijk hier voor meer informatie
Podcast van L1
Uitgelicht
Abonneer je op de podcasts van L1

Luisteren wanneer je zelf wilt: de podcasts van L1! Van exclusieve gesprekken tot fragmenten uit verschillende programma's. Van popmuziek tot klassieke muziek. Van cultuur tot wetenschap.

Er is voor ieder wat wils...

Bekijk hier alle podcasts
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!

Meest gelezen