Overslaan en naar de inhoud gaan

Limburgse brouwers laten fruitbiertjes links liggen

Geplaatst opvrijdag 21 augustus 2015 - 9:01

Alcoholvrij bier is bezig aan een stevige opmars. Steeds meer Nederlanders kiezen voor pilsje zonder alcohol, of een fruitig frisdrankbiertje. Maar de Limburgse bierbrouwers, die branden er hun vingers niet aan.

Het lijkt de redding van de biermarkt, de alcoholvrije en met frisdrank gemixte biertjes. Met dank aan de verkoop van dit soort brouwsels is er voor het eerst in 30 jaar weer eens herstel ingezet op de markt, zo maakten de Nederlandse Brouwers deze week bekend. Maar de wilde frisheid van limoenen gaat goeddeels aan Limburgse brouwerijen voorbij.

Vraag
Enkel Lindeboom in Neer speelt sinds afgelopen voorjaar in op de hype: een alcoholarm biertje van 2 procent 'met de frisse toets van lemon'. "Simpelweg omdat er vraag naar is", verklapt de brouwmeester.

Keuzes maken
Maar de grootste Limburgse bierbrouwers zijn niet enthousiast. "
Ik vind dat bij bier alcohol hoort", stelt Harry Meens van Alfa. "Wij willen ons onderscheiden met onze speciaalbieren. En dat lukt ons goed. Daarvoor hoeven we heus geen ‘limonade’ te gaan produceren. Je moet keuzes durven maken. Niet denken: wanneer we niet meedoen, dan kost ons dat omzet."

Alcoholvrij geen bier
Hetzelfde verhaal klinkt bij Gulpener. "Wij zien Radlers en alcoholvrij bier niet als bier en vertrouwen op onze eigen, duurzame strategie. We krijgen wel eens een vraag over alcoholvrij bier, maar als we onze visie uitleggen dan snapt men dat", laat de brouwerij weten. Ook Brand zweert heilig bij het huidige assortiment.

Winst door fruitbier
Bavaria uit het Brabantse Lieshout zag ondanks een dalende totaalomzet de nettowinst fors stijgen. Juist dankzij alle mixbiertjes. Van 15,5 naar een jaloersmakende 24,7 miljoen euro vorig jaar. Ook bijvoorbeeld Amstel, Grolsch en tal van Duitse brouwers varen er wel bij. "Nee, bij ons zit er nog niets in het vat", klinkt het bij Hertog Jan in Arcen.

Hype
Een gemiste kans? "Dit soort producten is vaak een hype", meent Harry Meens Van Alfa. "Alcoholvrij bier was jaren geleden al eens populair, maar het marktaandeel viel daarna weer fors terug." Limburgse brouwers zijn vooralsnog niet te verleiden om de koers te verleggen. Daarbij speelt ook een economische factor. "Kleine hoeveelheden zijn niet interessant", aldus Meens.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Gerelateerde berichten

Bierbrouwen blijft populair, aantal brouwerijen stijgt
Limburgse brouwers blieven nog steeds geen fruitbier
Dit is de best gewaardeerde Limburgse brouwerij
Heineken populairst in horeca, Limburg kiest voor Brand
Overzicht
Schrijf je in voor 'As ich mer danse kin'
Uitgelicht
Limburgse dansgroepen opgelet!

Je kunt een optreden winnen op De11devande11de 2019 én meedansen met een aantal artiesten.

De Sjeng Kraft Kompenei (SKK) organiseert een danswedstrijd voor Limburgse dans-groepen. De winnaar danst op het grootste vastelaovespodium van Limburg: de11devande11de op het Vrijthof in Maastricht maandag 11 november 2019. Samenwerkingspartners zijn SKK, de Muziekgieterij in Maastricht en regionale omroep L1.

Geef je op voor 'As ich mer danse kin'!
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart

Meest gelezen