Overslaan en naar de inhoud gaan
Advertentie

Limburgse brouwers laten fruitbiertjes links liggen

Geplaatst opvrijdag 21 augustus 2015 - 9:01

Alcoholvrij bier is bezig aan een stevige opmars. Steeds meer Nederlanders kiezen voor pilsje zonder alcohol, of een fruitig frisdrankbiertje. Maar de Limburgse bierbrouwers, die branden er hun vingers niet aan.

Het lijkt de redding van de biermarkt, de alcoholvrije en met frisdrank gemixte biertjes. Met dank aan de verkoop van dit soort brouwsels is er voor het eerst in 30 jaar weer eens herstel ingezet op de markt, zo maakten de Nederlandse Brouwers deze week bekend. Maar de wilde frisheid van limoenen gaat goeddeels aan Limburgse brouwerijen voorbij.

Vraag
Enkel Lindeboom in Neer speelt sinds afgelopen voorjaar in op de hype: een alcoholarm biertje van 2 procent 'met de frisse toets van lemon'. "Simpelweg omdat er vraag naar is", verklapt de brouwmeester.

Keuzes maken
Maar de grootste Limburgse bierbrouwers zijn niet enthousiast. "
Ik vind dat bij bier alcohol hoort", stelt Harry Meens van Alfa. "Wij willen ons onderscheiden met onze speciaalbieren. En dat lukt ons goed. Daarvoor hoeven we heus geen ‘limonade’ te gaan produceren. Je moet keuzes durven maken. Niet denken: wanneer we niet meedoen, dan kost ons dat omzet."

Alcoholvrij geen bier
Hetzelfde verhaal klinkt bij Gulpener. "Wij zien Radlers en alcoholvrij bier niet als bier en vertrouwen op onze eigen, duurzame strategie. We krijgen wel eens een vraag over alcoholvrij bier, maar als we onze visie uitleggen dan snapt men dat", laat de brouwerij weten. Ook Brand zweert heilig bij het huidige assortiment.

Winst door fruitbier
Bavaria uit het Brabantse Lieshout zag ondanks een dalende totaalomzet de nettowinst fors stijgen. Juist dankzij alle mixbiertjes. Van 15,5 naar een jaloersmakende 24,7 miljoen euro vorig jaar. Ook bijvoorbeeld Amstel, Grolsch en tal van Duitse brouwers varen er wel bij. "Nee, bij ons zit er nog niets in het vat", klinkt het bij Hertog Jan in Arcen.

Hype
Een gemiste kans? "Dit soort producten is vaak een hype", meent Harry Meens Van Alfa. "Alcoholvrij bier was jaren geleden al eens populair, maar het marktaandeel viel daarna weer fors terug." Limburgse brouwers zijn vooralsnog niet te verleiden om de koers te verleggen. Daarbij speelt ook een economische factor. "Kleine hoeveelheden zijn niet interessant", aldus Meens.

Advertentie
Deel dit bericht via
Advertentie
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Gerelateerde berichten

Bierbrouwen blijft populair, aantal brouwerijen stijgt
Limburgse brouwers blieven nog steeds geen fruitbier
Heineken populairst in horeca, Limburg kiest voor Brand
Dubbel goud voor bier Hertog Jan, goud voor Brand
Overzicht
Tour de L1mbourg vanaf 5 juli dagelijks bij L1
Uitgelicht
Tour de L1mbourg vanaf 5 juli dagelijks bij L1

Het wordt weer een mooie wielerzomer op L1.

Van vrijdag 5 juli tot en met zondag 28 juli is er weer dagelijks Tour de L1mbourg, de reizende wieler-talkshow van L1. Iedere dag om 18:30 live en wordt om 20:30 en 22:30 herhaald. Je bent van harte welkom de uitzendingen bij te wonen.

Bekijk hier alle locaties
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Avondnieuws in je mailbox

1Limburg biedt naast de ochtend- en middageditie nu ook een nieuwsmail voor de avond aan. Je ontvangt vijf actuele berichten, waaronder een samenvatting van de Limburg Centraal-uitzending. De avondeditie wordt om 20.00 uur verstuurd. De ochtendeditie om 8.00 uur en de middageditie rond 12.00 uur. Je kunt zelf kiezen welke editie het best bij jou past. Hoe je dat instelt? Klik op de link.

Nieuwsmail
Uitgelicht
Schrijf je in voor de voorronden van het LK Latje Trap 2019

De inschrijvingsperiode voor deelnemers van de tweede editie van het LK Latje Trap is geopend. Met het evenement wil L1, in samenwerking met Moonen Movies, vanuit haar maatschappelijke functie als publieke omroep meer aandacht vestigen op het amateurvoetbal in de provincie. Het kampioenschap bestaat uit een vijftal voorronden bij jou in de buurt en één finaleronde. De finaleronde wordt bij de start van het nieuwe voetbalseizoen afgewerkt op een finalewaardige locatie, namelijk in het stadion van één van de Limburgse profclubs.

Schrijf je hier in voor de voorronden
1Limburg Festivals
Uitgelicht
Festivalagenda

De festivalagenda in Limburg puilt uit. Al het nieuws over artiesten, programmering en andere informatie die je niet mag missen vind je bij 1Limburg.

Festivalagenda

Meest gelezen