De Limburgse bandenhandel beleeft roerige tijden door de coronacrisis.
Veel mensen werken thuis en verslijten amper hun autobanden. Bovendien is er een streep gezet door de wintersportvakanties, waardoor de verplichte winterbanden voor de skigebieden achterwege kunnen blijven. De bandenbranche kijkt daarom verlangend uit naar betere tijden.
Skilatten
Niet met de skilatten naar de wintersportgebieden, betekent een behoorlijke domper voor de Limburgse bandenhandel. Het wisselen van zomer- naar winterbanden is een van de pieken voor de branche. Maar al te sombere gezichten zijn (nog) niet nodig. "Om ons hoef je je geen zorgen te maken", laat Dave van Banden Shop Limburg opgewekt weten. Samen met compagnon Bart heeft hij een kleine bandenhandel in Susteren met een grote particuliere klantenkring. "We blijven volop winterbanden wisselen."
Wel krijgt hij signalen van bevriende collega's dat het minder druk is dan gebruikelijk. Dave: "Vooral bij de grotere bandenhandels die veel leaserijders bedienen, loopt het schijnbaar terug. Veel van de leaserijders werken nu thuis en maken stukken minder kilometers."
Afwachten
Petra Kicken, manager van Bandenspecialist Kicken, behoort tot de grotere spelers van de Limburgse bandenbranche. Zij ziet de omzet dalen. Door de coronacrisis neemt het thuiswerk toe en gaat het met de wintersportvakantie bergaf. "De eerste piek ligt normaal eind oktober, begin november. Dan wisselen we de zomerbanden om voor winterbanden. We zagen dat veel klanten bleven afwachten. Ze wilden eerst weten welke kant het met de coronamaatregelen op zou gaan."
In het magazijn van Kicken liggen nu meer winterbanden op de plank dan normaal. Maar dat de hele handel plat ligt, is bezijden de waarheid. "Omdat winterbanden in het koude, natte seizoen beter presteren, laten veel mensen toch hun banden uit het magazijn halen en wisselen."
Dominosteentjes
Het bedrijf van Kicken telt ongeveer vijftig medewerkers. De bandenspecialist heeft filialen in Maastricht, Voerendaal, Sittard, Tegelen en Venlo. Kicken levert niet alleen banden voor personenauto's. Ook vrachtwagens, industrie- en landbouwvoertuigen worden op nieuw rubber gezet. Verder draait de pechservice van het bedrijf continu door. Dat vangt de mindere omzet enigszins op.
Er bestaan aanhoudende zorgen dat de lockdown een domino-effect kan veroorzaken. Petra Kicken: "Het blijft afwachten of binnen onze klantenkring bedrijven failliet gaan. Als dat gebeurt, dan gaan wij dat natuurlijk ook merken."