Overslaan en naar de inhoud gaan

Limburgers laten geld ondanks coronacrisis rollen

Geplaatst opdonderdag 25 februari 2021 - 6:00

Limburgers lijken niet massaal de hand op de knip te houden. Zo'n 57 procent van de provinciegenoten geeft aan dat de coronacrisis geen aanleiding is geweest om het consumptiegedrag tegen het licht te houden.

Dat blijkt uit de enquête Staat van Limburg van onderzoeksbureau Etil in opdracht van L1.

Verschillen per regio
Wel zijn er verschillen per regio. Zo geeft 61,7 procent van Noord-Limburg aan niet na te denken over aankopen. In Midden-Limburg ligt dat 58,6 procent en in het zuiden van de provincie is dat 53,7 procent. "Dat is anders dan het Centraal Planbureau aan het begin van de crisis voorspelde", zegt Roger Schils van Etil. "Toen werden scenario's geschetst die minder rooskleurig waren, maar over het algemeen kun je stellen dat de gemiddelde Limburgse consument er weinig van merkt."

Geld rolt
Daarmee lijkt het geld toch nog te rollen in onze provincie. Bijna 40 procent van de Limburgers geeft aan dat het uitgavepatroon gelijk is gebleven. Wel geeft een kwart aan meer na te denken voordat een aankoop wordt gedaan. Van de respondenten geeft slechts 5,4 procent aan dat ze extra grote uitgaven doen.

Bourgondisch
Het meeste geld wordt uitgegeven aan boodschappen. In Zuid-Limburg besteden ze met 52,4 procent het meest aan de dagelijkse boodschappen. In Midden- en Noord-Limburg ligt dat lager en geven ze iets minder uit bij de grootgrutter, met respectievelijk 46,8 procent en 45,1 procent. "Limburgers lijken toch nog redelijk bourgondisch te leven", zegt Schils. "Mensen halen lekkere dingen voor thuis of bestellen bij restaurants."

Lees ook: Iets meer eetgelegenheden bieden thuismaaltijden aan

Daarentegen hebben ze in Noord-Limburg meer geld over voor hobby's (19,5 procent) en huis en tuin (23,3 procent).

Ruim een derde van de Limburgers doet geen gekke dingen en geeft aan nergens extra geld aan te spenderen.

Horeca en uitgaan
Vanwege de lockdownmaatregelen is de horeca dicht. Het is dan ook geen verrassing dat ruim 66 procent van de Limburgers aangeeft minder geld uit te geven aan horeca en uitgaan. Bij dit cijfer zijn restaurants en horecazaken die take-away of bezorgdiensten meegerekend bij boodschappen. Want maaltijdbezorgers hebben het extra druk in deze tijd.

Om lokale ondernemers een steuntje in de rug te geven, besteden Limburgers hier ook meer geld.

Lees ook: Limburgers kopen meer lokaal tijdens lockdown

Coronamoe
Volgens Schils valt wel op dat veel Limburgers coronamoe zijn. "Wat dat betreft is de bodem wel bereikt en is de rek er qua maatregelen uit. Mensen snakken naar versoepelingen", zegt hij. Bijna een kwart van de Limburgers (23 procent) is zelf of met het gezin financieel geraakt door de coronacrisis of de maatregelen die daarover zijn genomen. Desondanks blijft de gemiddelde Limburger toch optimistisch over de toekomst. Zo'n 61,4 procent denkt dat hun financiële situatie niet lijdt onder de coronacrisis en gaat ervan uit dat deze het komende jaar gelijk blijft. Opvallend is dat in Midden-Limburg de meeste mensen denken er positief op vooruit te gaan zelfs: 21,1 procent.

Lees ook: Bijna kwart Limburgers financieel geraakt door coronacrisis

Uit een eerdere enquête bleek al dat Limburgers zich weinig zorgen maken hun baan te verliezen. Dat is bij het laatste onderzoek nogmaals onderstreept. Ruim de helft van de Limburgers (56 procent) is zelfs helemaal niet bang om zijn of haar werk te verliezen

Lees ook: Weinig zorgen over verlies van baan door coronacrisis

"Je ziet vooral dat alles nog doordraait", zegt Schils. "Je ziet bovenal dat sectoren als horeca en leisure het zwaar hebben. Die worden nu overeind gehouden met steunmaatregelen, maar dat is slechts een doekje voor het bloeden. Want ze zullen het ooit terug moeten betalen."

Voetnoot onderzoek
Aan de enquête deden driehonderd Limburgers mee. De resultaten zijn na weging representatief voor geslacht, leeftijd en spreiding over de provincie. Ook is er gelet op het percentage werkzame mensen en in welke sector ze werken.

De resultaten zijn daardoor volgens het onderzoeksbureau een goede afspiegeling van de 'gemiddelde' Limburger van 18 jaar en ouder.

Deel dit bericht via
Overzicht
Uitgelicht
Amstel Gold Race Weekend bij L1

Zaterdag 17 april en zondag 18 april is het genieten geblazen voor alle wielerliefhebbers.

De Amstel Gold Race gaat door! En het gaat een heel bijzondere editie worden. Zonder publiek. Reden genoeg om je thuis voor de buis een weekend lang te verwennen vol prachtige beelden rond de wielerklassieker!

Bekijk hier de complete programmagids
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten
Uitgelicht
Limburg in Beweging om 10:00 op L1 TV

Het populaire dagelijkse L1-programma "Limburg in Beweging" is er van maandag tot en met vrijdag om 10:00 op L1 TV. De serie is erop gericht om te voorkomen dat de conditie van Limburgers sterk achteruit gaat nu ze vanwege de coronacrisis veel binnen moeten zitten. De oefeningen zijn zowel geschikt voor ouderen als ‘oudere jongeren’.

Alles over Limburg in Beweging

Meest gelezen