Limburgers blijken de meest gulle gevers van het land bij inzamelacties voor culturele activiteiten.
Dat blijkt uit cijfers van crowdfundingplatform Voordekunst.
140 euro
Limburgers doneren gemiddeld 140 euro aan een creatieve campagne voor een kunstzinnige activiteit. Volgens Voordekunst is dat bedrag twee tot drie keer zo hoog als in andere provincies. Het gemiddelde donatiebedrag in Nederland voor crowdfunding in de kunsten ligt op 70 euro.
Allergrootste donateurs
De allergrootste donateurs komen uit Heerlen, Voerendaal en Gulpen-Wittem. Oprichter van Voordekunst Roy Cremers: "We zien dat donateurs vaak uit dezelfde regio komen als degene die de campagne start. Mensen geven graag aan makers uit de buurt, omdat die projecten vaak aansluiten bij hun eigen belevingswereld, of omdat ze het project van de maker kunnen bezoeken."
Provincie Limburg
De Provincie Limburg heeft 32.000 euro bijgedragen aan creatieve campagnes. Cremers: "We zien veel mogelijkheden om samen met regionale partners het geven aan creatieve projecten te stimuleren, zoals met de Provincie Limburg." In het collegeprogramma 2019-2023 continueert het extraparlementair college van de Provincie Limburg de samenwerking met Voordekunst.
Voordekunst helpt creatieve initiatiefnemers met het vinden van geld en publiek voor creatieve, kunstzinnige en culturele projecten. Van alle campagnes haalt 85 procent het gestelde doel.