Limburgers steunen sinds de winkelsluiting in december vaker de lokale economie. Ze kopen tijdens de huidige lockdown meer producten bij winkeliers in hun eigen omgeving.
8 procent van de Limburgers koopt 'veel meer' bij winkels bij hen in de buurt, ofwel online ofwel fysiek. Daarnaast geeft ruim 19 procent aan 'iets meer' te kopen bij lokale winkeliers. Dat blijkt uit onderzoek van LocalFocus.
Minder inkopen bij lokale winkels
Daarentegen geeft ruim 8 procent van de Limburgers aan 'iets minder' in te kopen bij lokale ondernemers en bijna 12 procent 'veel minder'.
Lokaal shoppen
Landelijk gezien koopt bijna 30 procent van de Nederlanders vaker lokaal. Zeeland steekt er met kop en schouders bovenuit: 5 procent van de Zeeuwen koopt 'veel meer' bij lokale winkeliers en ongeveer 40 procent 'iets meer'. In Flevoland liggen de percentages met respectievelijk 3,3 en 16,8 procent een stuk lager. In die provincie is zelfs de groep mensen die minder lokaal is gaan winkelen groter dan de groep die dit meer is gaan doen.
Versheid en smaak
Uit onderzoek in opdracht van de Limburgse Land- en Tuinbouwbond (LLTB) blijkt dat versheid en smaak van producten, betrouwbaarheid en transparantie over herkomst en productie de belangrijkste redenen zijn om bij bijvoorbeeld een lokale boerderijwinkel boodschappen te doen.
Lockdown
Niet-essentiële winkels zijn sinds 15 december gesloten. Deze winkels mogen wel producten bezorgen. Supermarkten, bakkers, slagers, delicatessenzaken en bloemenkramen mogen wel nog de deuren openen.
Demissionair premier Mark Rutte kondigde dinsdag in een persconferentie aan dat ook na 10 februari de niet-essentiële winkels nog dicht moeten blijven. Mensen mogen dan wel producten bestellen om bij de winkels afhalen.
Lees ook: Scholen en winkels open ondanks dreiging derde golf