D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur vindt dat de besluitvorming over de heropening van de treinverbinding tussen Weert en het Belgisch-Limburgse Hamont wel erg langzaam gaat.
"Ik vraag me zelf ook wel eens af of er niet meer tempo op kan", zei zij in een Tweede Kamercommissie. Zij verwacht nu voor de zomer duidelijkheid te kunnen geven.
Ondernemingsplan
De Belgische Spoorwegen - de NMBS - is bezig met het opstellen van een ondernemingsplan. Onlangs meldde de Belgische krant Het Belang van Limburg nog dat de kosten voor het project veel hoger zouden uitvallen dan de eerder geraamde 35 miljoen euro.
Rutte III
Momenteel wordt het spoor aan de Belgisch-Limburgse kant geëlektrificeerd tot aan de grens bij Hamont. Dat zou dan ook aan Nederlandse zijde moeten gebeuren tot aan station Weert. In het regeerakkoord van Rutte III is heropening van het spoor tussen Weert en Hamont opgenomen.
Begrip
"Ik heb er begrip voor dat u zich afvraagt hoe complex dit dossier nu eigenlijk kan zijn", zo verklaarde staatssecretaris Van Veldhoven richting Tweede Kamercommissie. "We gaan wat extra druk uitoefenen om er spoed achter te zetten."
Zij stelde verder ervan uit te blijven gaan dat vanaf 2025 een intercity gaat rijden van Eindhoven via Venlo naar Düsseldorf.
Korte termijn
Op korte termijn tekent het Rijk daar met Duitsland en de provincie Noord-Brabant een overeenkomst over. Eind dit jaar begint Duitsland met de aanbesteding, aldus de staatssecretaris. Op een vraag van SP-Tweede Kamerlid Cem Lacin erkende zij dat de intercity naar Düsseldorf niet past binnen de huidige dienstregeling van de NS.
"Maar vanaf 2025 gaat er een nieuwe dienstregeling lopen. Het vertrouwen is er dat het dan wel lukt, ook bij spoorbeheerder ProRail", zo betoogde Van Veldhoven.