Veel bedrijven draaien tijdens Black Friday de omzet van hun leven. Het ene verkooprecord na het andere wordt gebroken. Toch kan het ook fout gaan.
Dat heeft webwinkel Betersport.nl uit Panningen aan den lijve ondervonden. Tot twee keer toe werd het bedrijf rond het koopjesfestijn slachtoffer van spoofing.
Nepsite
Bij spoofing maken cybercriminelen de website van een bedrijf na, zodat de klant denkt dat hij iets bij het bedrijf zelf bestelt. Maar in werkelijkheid plaatsen klanten hun order bij oplichters. De cybercriminelen innen het geld en de bestelde spullen worden nooit geleverd. In aanloop naar Black Friday, als consumenten massaal spullen online bestellen, slaan oplichters hun slag.
Lastig
Directeur Joep van de Ven van Betersport weet hier alles van. "Eigenlijk kun je er niets tegen doen. De malafide bedrijven zitten over de hele wereld. Het is lastig voor de politie om het aan te pakken. Het is zaak er bovenop te zitten en als het je overkomt de schade zoveel mogelijk te beperken."
Boze klanten
De schade is niet alleen in geld uit te drukken. "Je krijgt ontevreden en boze klanten aan de telefoon die vragen waar de bestelde spullen blijven. Ook krijg je negatieve reviews en verlies je klanten die eigenlijk iets hadden willen bestellen", zegt de directeur.
Het kost gedupeerde bedrijven veel mankracht om de reputatieschade weer enigszins te herstellen en klanten tevreden te stellen.