Jaaroverzicht 2021: deze evenementen gingen niet door

Geplaatst opwoensdag 22 december 2021 - 7:00

Het einde van dit jaar komt bijna in zicht. 2021 was wederom een rusteloos jaar en gaat zeker niet voor iedereen de boeken in als een succesjaar. De coronapandemie heeft een fikse stempel gedrukt op de evenementensector.

Demissionair premier Mark Rutte en zorgminister Hugo de Jonge kondigden midden januari enkele aanscherpingen van de lockdown aan, waaronder een avondklok. Het doel van die lockdown was om zo min mogelijk contacten te hebben. Musea, theaters en poppodia moesten de deuren sluiten. Ook de evenementensector incasseerde financiële en mentale klappen.

Dan maar thuis sjoenkele
Sjoenkele op bomvolle pleinen in Limburg zat er dit jaar niet in. Vastelaovend in februari hebben we heel anders gevierd dan andere jaren: namelijk vanuit thuis. Carnavalsevenementen en optochten gingen niet door of vonden online plaats. Het carnavalshart huilde, maar de verspreiding van het virus moest afgeremd worden.

Toch bleef niet iedereen binnen zitten. Op carnavalszondag kwamen zo'n 250 feestvierders samen op het Maastrichtse Vrijthof. In eerste instantie hielden ze zich aan de coronamaatregelen. Later op de middag begonnen mensen de regels te overtreden. De politie riep herhaaldelijk op om zich toch aan de maatregelen te houden. Toen dat niet gebeurde, verzochten agenten de vastelaovesvierders te vertrekken, anders zouden ze boetes gaan uitdelen.

Video: L1

Geen publiek bij The Passion
In tegenstelling tot 2020 ging The Passion, een muzikaal, bijbels evenement dat telkens op Witte Donderdag wordt gehouden, wel door in Roermond. Maar niet zoals we gewend waren, ook weer vanwege de coronapandemie. Het grootste verschil was de afwezigheid van publiek. Normaal gesproken gaat het kruis door de hele stad, onder toeziend oog van tienduizenden mensen. Dit jaar speelde het kruis een meer bescheiden rol in het passiespel. The Passion werd uitgezonden en zo'n 2,6 miljoen kijkers zaten aan de buis gekluisterd.

Kunst en antiek
Kon er dit jaar een fysieke editie van de jaarlijkse kunst- en antiekbeurs TEFAF in het MECC in Maastricht gehouden worden? Nee, luidt het antwoord. Aanvankelijk zou de beurs in mei en juni plaatsvinden, maar vanwege de coronacrisis moest het verplaatst worden naar september. De organisatie hoopte dat de kunstbeurs dan op een normale manier, zonder restricties, kon laten doorgaan.

'Contact met publiek'
"Onze deelnemers smachten naar het contact met hun publiek en dat kan het beste in persoonlijke ontmoetingen op de beurs. Het zou voor ons heel ongewenst zijn als we dit jaar helemaal geen beurs zouden kunnen houden", zei voorzitter Hidde van Seggelen destijds.

Van persoonlijke ontmoetingen was geen sprake. Weer gooide het coronavirus roet in het eten. Daarom was er dit jaar alleen een virtuele TEFAF.

Lees ook: Kunst- en antiekbeurs TEFAF naar september

'Het is een mokerslag'
De samenleving kreeg een beetje lucht in de zomer: het kabinet liet de teugels wat vieren. Maar was dat voldoende? Voor de evenementensector niet, want Pinkpop, Bospop en Solar werden van de kalender geveegd.

"Helaas blijkt het ook dit jaar niet haalbaar om Bospop te organiseren op de manier zoals jullie van ons gewend zijn", liet de organisatie van het Weerter festival weten. Ook de 51ste editie van Pinkpop in Landgraaf is verplaatst naar 2022. Door de toen geldende coronamaatregelen was het voor de organisatie onmogelijk om in juni een Pinkpopwaardig programma neer te zetten.

Toen begin juli het kabinet bekendmaakte dat meerdaagse evenementen weer verboden waren rolden bij directeur Joop Soree van Solar Festival Roermond de tranen over de wangen. "Het is een mokerslag. De impact van dit zwabberbeleid is gigantisch", vertelde Soree tegen L1.

solar 2016 roermond (21 feb 2020)
Sfeerbeeld van Solar in 2016.
Foto: Extrema

Wel F1, maar geen festivals?
Limburgse festivalorganisaties keken vol onbegrip naar de drukte rondom het circuit van Zandvoort in het eerste septemberweekend. Daar mochten wel duizenden bezoekers naar de Formule 1 en dat terwijl festivals verboden waren. "Het is dubbel. Waarom mag dit wel en kunnen festivals niet doorgaan?", vroeg Niek Murray van Pinkpop zich af.

Lees ook: Burgemeesters zetten streep door 11devande11de

Aftrap carnavalsseizoen
Oké, geen vastelaovend in 2021. Maar konden Limburgers wel rekenen op evenementen op de 11devande11de? Het antwoord kun je zelf wel invullen…

Een week voor het carnavalsseizoen zetten de burgemeesters van Noord- en Midden-Limburg een streep door grootschalige carnavalsevenementen. "We hebben in Noord- en Midden-Limburg te maken met stijgende cijfers. Dat vertaalt zich weer op de zorg. Neem eens voorbeeld aan ziekenhuis VieCuri dat te maken had met een opnamestop ", legde burgemeester Antoin Scholten van Venlo als voorzitter van de Veiligheidsregio Limburg-Noord uit.

Lees ook: Burgemeesters zetten streep door 11devande11de

De Zuid-Limburgse burgemeesters besloten tijdens een spoedoverleg om de evenementen niet te schrappen, omdat ze volgens hen binnen de huidige coronamaatregelen 'gewoon' konden plaatsvinden. Na de noodkreet uit de ziekenhuizen is dat besluit toch aangepast.

Shows van Rieu vallen in het water
In 2020 heeft violist André Rieu vooral taarten gebakken. Hij had veel tijd om in de keuken door te brengen. Zijn Vrijthofconcerten in de provinciehoofdstad stonden gepland voor de eerste helft van juli, maar het coronavirus kwam weer om de hoek kijken. De musicus had vervolgens zijn zinnen gezet op de kerstconcerten in het MECC. Hij hoopte dat hij in december weer kon optreden voor duizenden mensen. Dat hele feest ging niet door. Wegens de situatie rond corona vond de violist het niet verantwoord om de shows door te laten gaan.

Lees ook: Kerstconcerten van André Rieu gaan weer niet door

"Het is met pijn in mijn hart dat ik deze beslissing heb genomen, na negentien maanden zonder concerten zouden we niets liever willen dan op het podium springen en spelen", liet Rieu weten in een verklaring. "Maar voor mijn gevoel is dit het enige goede om nu te doen." Op de concerten zouden in totaal 36.000 mensen afkomen. De shows zijn verplaatst naar volgend jaar. Begin december heeft de maestro voor het eerst sinds anderhalf jaar weer op het podium gestaan met zijn Johan Strauss Orkest.

Video: L1