Overslaan en naar de inhoud gaan

(Inter)nationale media zetten Koningsdag in schijnwerpers

Geplaatst opdonderdag 28 april 2022 - 14:28

Met de media-aandacht voor Koningsdag in Maastricht werd onze provinciehoofstad woensdag flink in de schijnwerpers gezet, blijkt uit een rondgang van L1. "De Oranjes waren écht onderdeel van de stad."

Al eerder werd duidelijk dat het niet makkelijk is om vast te leggen wat Koningsdag op zal leveren. Eén ding is echter zeker, wist de gemeente: de reclame voor de stad overstijgt alle investeringen.

Lees ook: 'Opbrengst van Koningsdag niet in cijfers uit te drukken'

Miljoenen kijkers
En dat blijkt: landelijk keken er woensdag zo'n twee miljoen mensen op televisie mee met de rondgang van de koninklijke familie door Maastricht. Daarmee hoorden een hele hoop oren de warme woorden die koning Willem-Alexander en zijn familieleden over de stad te zeggen had tijdens zijn bedankspeech op het Vrijthof. Zo zei hij "Leef Maastricht, Maastricht leeft."

Dat Maastricht leeft, bleek ook uit de beelden in de media. De televisie-uitzending alsmede de fotocollage's en video's die op verschillende plekken verschenen, zetten de provinciehoofstad neer als mooie, maar bovenal gezellige stad.

'Ontzettend gezellig'
Zo noemt RTL Boulevard de stad 'prachtig', 'muzikaal' en 'ontzettend gezellig'. Anders dan voorgaande edities was de plaats volgens royaltydeskundige Jeroen Snel 'echt hun stad'. "In het verleden waren ze wel eens in andere steden en daar voelde je dat ze even te gast waren. Maar hier waren ze echt onderdeel van Maastricht."

Ook De Telegraaf zette in op de gezelligheid van de stad, en sprak daarbij van een 'vorstelijk onthaal'.

Voorpagina Telegraaf daags na Koningsdag
Voorpagina Telegraaf daags na Koningsdag 2022
Bron: De Telegraaf

Sjoenkelen
De Limburgse hoofdstad werd in de media gekoppeld aan de bourgondische kant van het koningshuis. Tijdens het optreden van André Rieu en het Johann Strauss Orkest op het Onze Lieve Vrouwe Plein streken de koninklijke familieleden bijvoorbeeld neer op het terras en haakten ze de armen ineen om te sjoenkelen. Onder andere de NOS had het over de 'sjoenkelende koning'.

Typisch Limburgs, en dat bleef niet onopgemerkt. Ook beelden van koning Willem-Alexander aan de toog met het kruidenbitter 'Elske' en prinses Alexia die helpt bij het bakken van vlaaien passeerden woensdag de revue.

ANP_447688406
Koning Willem-Alexander heft het glas tijdens Koningsdag in Maastricht
Foto: ANP

Buitenland
Daarnaast schonken ook buitenlandse media aandacht aan het door en door Nederlandse fenomeen Koningsdag. Daarbij gaat het minder om de stad, maar des te meer om de hartelijkheid van de koninklijke familie, zo blijkt uit een rondgang van L1. Onder andere Belgische en Duitse media halen het festijn aan. Zo kopt het Duitse Spiegel een artikel met een foto van koning Willem-Alexander die zijn Elske heft. En het Koningsdagnieuws bereikte zelfs Spanje.

La Razón Koningsdag
Het Spaanse La Razón over koning 'Guillermo'
Bron: La Razón

Dat buitenlandse media aandacht schenken aan het evenement, is overigens niet gek. Zo vertelde plaatsvervangend hoofdredactrice en royaltyverslaggeefster van de Duitse website BUNTE Charlot Brutscher eerder al aan L1 dat Duitsers bijvoorbeeld dol zijn op het koningshuis om hun hartelijkheid. Ook voelen onze oosterburen een connectie met de familie door hun Duitse roots.

Lees ook: 'Oranjegezinde Duitsers volgen Koningsdag op de voet'

Minder positief
Toch zijn de media niet volledig te spreken over het koningshuis, zo blijkt na afloop van Koningsdag in Maastricht. Zo haalt het NRC Limburg aan als de provincie die het minst op koning Willem-Alexander gesteld is. Ook RTL Nieuws herinnert het publiek eraan dat slechts 39 procent van de Limburgers vertrouwen heeft in de koning.

NRC Koningsdag
Het NRC haalt de populariteit van de koning aan
Bron: NRC

Ook buitenlandse media gaan voor eenzelfde insteek. Zo plaatste De Morgen, uit België, de foto van Willem-Alexander die het glas heft met een gekscherende kop.

De Morgen Koningsdag
Ook De Morgen haakt in op de populariteit van het koningshuis
Bron: De Morgen
Deel dit bericht via
Overzicht
Limburgse 100
Uitgelicht
Luister op Hemelvaartsdag naar de Limburgse 100!

Voor de zesentwintigste keer wordt de Limburgse 100, de lijst met de grootste Limburgse hits aller tijden, uitgezonden op Hemelvaartsdag. Het Limburgse publiek heeft ook dit jaar weer hun stem online uit kunnen brengen. Luister mee op 26 mei 2022, vanaf 08:00 uur op L1 Radio!

L1.nl/Limburgse100
Repetitie Dagboek van een Herdershond
Uitgelicht
L1 neemt een kijkje achter de schermen bij Dagboek van een Herdershond

L1 volgt de totstandkoming van de musical Dagboek van een Herdershond in een driedelige documentaireserie. Van de audities tot de eerste lezing van het script, van de repetities tot het inspelen van de muziekband, de camera's van L1 waren erbij.

L1.nl/Herdershond

Meest gelezen