Overslaan en naar de inhoud gaan

Het jaar van Verstappen: van bandenspanning tot waterballet

Geplaatst opdinsdag 22 december 2020 - 8:00

Een wereldtitel zat er geen moment in, maar hoogte- en dieptepunten volgden elkaar in rap tempo op in een memorabel Formule 1-jaar voor Max Verstappen.

Van het rubbergeweld op Silverstone tot het slotvuurwerk in Abu Dhabi, en van het afblazen van Zandvoort tot de tombola in Turkije: herbeleef de elf podiums, vijf uitvalbeurten én twee overwinningen in het Max Verstappen-jaaroverzicht van 2020.

L1

Geen Australië en geen Zandvoort
Max Verstappen begon het seizoen in de wetenschap dat het zijn laatste kans zou zijn om de jongste wereldkampioen aller tijden te worden. Het was dus zaak om goed voor de dag te komen bij de GP van Australië, de traditionele seizoensopener. In een tijd waarin het coronavirus al om zich heen greep, leek de F1 toch gewoon te ontbranden op het Albert Park-circuit; leek, want enkele uren vóór de eerste vrije training in Melbourne ging er een streep door het raceweekend.

Zoals dat voor zoveel sporten het geval was, volgde ook voor de Formule 1 een periode vol onzekerheid; kwam er nog wel een coronaproof seizoen? En op welke circuits? En hoeveel races kunnen er dan nog gereden worden? Die vragen werden uiteindelijk stuk voor stuk beantwoord; ‘bubbels’ werden gecreëerd, voor de F1 onbekende circuits werden aan de kalender toegevoegd en andere banen, waaronder Zandvoort, werden geschrapt; geen eerste thuisrace dus voor Verstappen.

Valse start
Maar het seizoen begon wel met twee races op het thuiscircuit van Verstappen’s werkgever Red Bull: de Oostenrijkse Red Bull Ring. Op het circuit waar de Limburger in 2018 en 2019 won, eindigde de GP van Oostenrijk op 5 juli nu in een tranendal: in ronde 11 gaf de bolide met technische problemen de de brui eraan. Bottas won, terwijl Hamilton van het podium kukelde door een aanrijding met Verstappen’s teamgenoot Albon. Lando Norris profiteerde en liet zijn allereerste F1-podium noteren.

Lees ook: Pitlane over GP van Steiermark: 'Verstappen is zeer getergd'

Een week later op de Red Bull Ring ging Hamilton, die in een kletsnatte kwalificatie imponeerde, op zondag met de winst aan de haal. Verstappen kon in de Red Bull het Mercedes-tempo niet volgen en moest bij de GP van Steiermark genoegen nemen met plek drie. Race nummer drie was de GP van Hongarije, maar het had niet veel gescheeld of Verstappen was daar niet eens gestart; in de aanrijronde richting de startopstelling crashte hij, maar wonder boven wonder wisten de monteurs de auto razendsnel alsnog startklaar te maken. In de race was Hamilton ruimschoots te snel, maar Verstappen slaagde er wel in een aanval van Bottas te pareren: plek twee voor onze provinciegenoot.

Max Verstappen Hungaroring
Foto: Red Bull Content Pool

Silverstone-spektakelstukken
Daarna volgden twee Silverstone-spektakelstukken. Op dat circuit wordt altijd veel gevraagd van de linker voorband, maar de GP van Groot-Brittannië was letterlijk en figuurlijk het klapstuk. Drie rondes voor het eind reed Bottas lek en halverwege de memorabele laatste ronde overkwam raceleider Hamilton hetzelfde. Verstappen schoof op van P3 naar P2 en leek zelfs nog Hamilton in te gaan halen – zijn slotronde was liefst een halve minuut sneller – maar hij kwam vijf tellen tekort om de op drie banden en één velg rijdende Brit nog in te halen.

Lees ook: Analyse F1: Ook dominant Mercedes kent haar grenzen

Een week later werd op nóg zachtere banden op hetzelfde circuit geracet: de 70th Anniversary Grand Prix. Verstappen leverde daar, ondanks dat hij op plek vier startte, een race uit het boekje af. Mercedes worstelde opnieuw met de banden, maar Verstappen wist het rubber wél naar zijn hand te zetten. Met een afwijkende strategie nam hij de regie over en hoefde hij na zijn stop op nieuwe banden alleen nog Bottas te passeren, wat lukte. Onbedreigd reed hij naar zijn eerste zege van het seizoen en voor het eerst werden zwaktes van Mercedes blootgelegd. In het WK schoof Verstappen op naar de tweede plaats, achter Hamilton, die wel kon bogen op een marge van 30 punten.

Persoonlijk record, maar ommekeer blijft uit
De hoop op een ommekeer in de verhoudingen tussen Mercedes en Red Bull liep echter snel weer een deuk op. Ondanks dat Verstappen in Barcelona door de lay-out, bandenslijtage en hitte winstkansen werden toegedicht, kwam hij bij de GP van Spanje niet in de buurt van Hamilton. Wel bleef Verstappen Bottas voor. De daaropvolgende GP van België op Spa-Francorchamps stond ook niet bol van het spektakel, en ook hier kon Verstappen nooit strijden om de racezege. Hij moest achter de beide Mercedessen genoegen nemen met de derde plek, wat wel zijn zesde podiumplaats op rij betekende: een persoonlijk record.

Bekijk hier de PITLANE-terugblik op het seizoen 2020:

De recordserie kwam tot een abrupt eind, want bij de GP van Italië én de GP van Toscane viel Verstappen uit. Op Monza gaf de Honda-motor er de brui aan en ook op Mugello – waar de F1 voor het eerst reed – verdween het vermogen als sneeuw voor de zon uit de bolide, maar nog voordat Verstappen zich daar druk om kon maken werd hij de grindbak in gekatapulteerd door Romain Grosjean en Kimi Raikkonen. Zonder Limburgse inmenging leverden de races in Italië wel vuurwerk op.

Gasly-gekte
Op Monza, de thuisrace van het al strompelende Ferrari, ontploften de remmen van Sebastian Vettel en vloog Charles Leclerc in de Parabolica de bandenstapels in, maakte Hamilton een stop toen de pitsstraat gesloten was en werd voor het eerst in dik drie jaar een GP geschorst. Na de hervatting kwam Pierre Gasly als winnaar uit de bus, vóór Carlos Sainz en Lance Stroll; een podium waar niemand op rekende. Op Mugello stonden Hamilton, Bottas en – voor het eerst – Alex Albon op het podium, maar die race zal vooral herinnerd worden om, weer, twee rode vlag-situaties: eentje om een crash van Stroll, de ander om een ravage bij een herstart waarbij vier bolides bij start/finish op elkaar klapten.

Lees ook: Analyse: Verstappen is weer terug in 2017

Zo was er halverwege het seizoen, ondanks dat Hamilton al een straatlengte voorsprong had opgebouwd in het WK, al genoeg spektakel te zien geweest. De GP van Rusland droeg niet enorm bij aan dat spektakelgehalte. In Sotsji vielen twee dingen op: Valtteri Bottas won voor het eerst sinds de openingsrace, en Hamilton werd bestraft omdat hij in de aanloop naar de race twee proefstarts had gemaakt op een plek waar dat niet mocht; een zeldzaam vertoond vergrijp, maar Verstappen profiteerde er wel van, want hij nestelde zich tussen Bottas en Hamilton op de tweede plek.

Van natte Eifel tot natte Bosporus
Na Rusland volgde een serie races op circuits die de afgelopen jaren niet op de kalender stonden: de GP van de Eifel (Nürburgring), Portugal (Portimão), Emilia-Romagna (Imola) en Turkije (Istanbul Park). Het leek voor Verstappen een kans om te verrassen in onvoorspelbare omstandigheden, maar ook daar bleven zeges uit. Op de Nürburgring kampte Valtteri Bottas met motorproblemen en kon Verstappen achter Hamilton beslag leggen op plek twee, in Portimão werd de Limburger derde achter het Mercedes-duo. Die GP van Portugal begon spectaculair met het nodige geglibber in de eerste ronde, waarbij Carlos Sainz even aan de leiding kwam. Uiteindelijk werd de orde hersteld en nam racewinnaar Hamilton met zijn 92ste grand prix-zege het record van Michael Schumacher over.

Bekijk hier een overzicht van alle PITLANE-uitzendingen van 2020

Op Imola troefde Verstappen op de baan Bottas af, maar zijn race eindigde in de grindbak doordat een onderdeel van de Red Bull afbrak. Zo pakte Verstappen in drie races op Italiaanse bodem nul punten, terwijl Mercedes vier GP's voor het eind beslag legde op de constructeurstitel. Een race later, in Turkije, grijpt Hamilton op indrukwekkende wijze ook de individuele wereldtitel. Op het spekgladde Istanbul Park-circuit maakte iedereen fouten, maar hield de Brit het hoofd koel: hij won. Verstappen leek én de poleposition, én de racezege te kunnen pakken. Op zaterdag was – verrassend genoeg – Stroll een fractie sneller, op zondag maakte Verstappen, voor het eerst, meerdere opzichtige missers.

Max Verstappen Red Bull Racing regen Turkije
Verstappen in actie tijdens de Turkse tombola.
Foto: Red Bull Content Pool

Lees ook: Kansrijke race valt voor Verstappen volledig in het water

Opluchting om Grosjean
De drie laatste races van het seizoen werden in het Midden-Oosten verreden en Verstappen had nog uitzicht op de tweede plek in het WK, maar hij moest wel punten goedmaken op Bottas. Doordat de Fin door pech bij de GP van Bahrein niet verder kwam dan de achtste plek en Verstappen er tweede werd, slonk de marge tot twaalf punten. Maar dat was allemaal bijzaak in dat raceweekend: iedereen haalde opgelucht adem dat Romain Grosjean een horrorcrash overleefde. De halo-constructie op de Haas-bolide voorkwam dat de Fransman met zijn hoofd op de vangrail klapte. De coureur slaagde er bovendien in op tijd uit de vuurzee te ontsnappen.

Lees ook: Maassen over horrorcrash: 'Halo kan twee dubbeldekkers aan'

Een week later werd via een andere route de GP van Sakhir verreden. Zonder Hamilton, die door een coronabesmetting ontbrak. George Russell nam zijn plek in de Mercedes over en overklaste Bottas, maar door een ongekende lading pech won hij niet: de Mercedes-crew blunderde door de verkeerde banden onder zijn auto te zetten, waardoor hij twee stops moest maken, en reed hij ook nog lek. Temidden van de chaos eiste Sergio Pérez de racezege op, wat eraan bijdroeg dat hij komend jaar de teamgenoot van Verstappen bij Red Bull is. Verstappen speelde zelf geen rol van betekenis bij de GP van Sakhir, want door een fout van Leclerc vond de Limburger in ronde 1 zijn Waterloo in het grind.

Soeverein slotakkoord
Mede daardoor werd de tweede plek in het WK een onhaalbare kaart, maar de laatste race van het seizoen maakte veel goed. In Abu Dhabi was Hamilton weliswaar terug in de Mercedes, maar op de een of andere manier had Verstappen niets te duchten van de Mercedes-armada, die met minder motorvermogen dan gebruikelijk leek te rijden. De Limburger was soeverein in de golfstaat: op zaterdag kwalificeerde hij zich verrassend op pole, op zondag leidde hij de race van begin tot eind. En zo dook de Limburger in een toch wel verloren jaar met een goed gevoel de winter in.

Analyse seizoen Verstappen: Kruimeldief Verstappen geeft jaar met twee gezichten glans

Deel dit bericht via
1limburg graphic amateurvoetbal

Bekijk de amateurvoetbaluitslagen.

Overzicht
Uitgelicht
Halve Finale LVK vrijdag op L1 Radio

Het is weer zover: de Halve Finales van het LVK! Dit jaar met 15 liedjes per Halve Finale. Je hoort ze vrijdag vanaf 18:00 op L1 Radio en L11 Alaaf Facebook. En zaterdag om 13:00 nog een keertje op L1 Radio.

Als extraatje maken we ook nog een tv-programma rond alle Halve Finales van het LVK. Daarin stellen we de artiesten en liedjes aan je voor. Henk gaat vanuit de woonkamer van L1 even skypen met iedere artiest. En je kunt dan ook genieten van hun videoclip. Zaterdag om 18:00 en 23:00 op L1 TV.

Bekijk hier de indeling van de drie Halve Finales LVK
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten
L11AlaafRadio.nl
Uitgelicht
Luister ook naar vastelaovesradiozender: L11AlaafRadio.nl

Via dit kanaal is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar vastelaovesmuziek te horen. Ook opnames uit het rijke archief van L1 krijgen een plek op het nieuwe kanaal.

Veer laote dich neet in de steek!

Luister hier L11AlaafRadio.nl
AvondGasten Sport iedere maandag 19:00 op L1 TV
Uitgelicht
AvondGasten Sport iedere maandag 19:00 op L1 TV

Iedere maandag ontvangt presentator Bas van Mulken gasten uit de sportwereld om het weekend te bespreken en om vooruit te kijken naar wat de rest van de sportweek gaat brengen. Een live programma met een Limburgse blik op de actuele sportthema’s. Daarin ook structureel aandacht voor het amateurvoetbal in Limburg met de Wedstrijd van de Week. Als de verlenging van het sportweekend.

Iedere maandag 19:00 op L1 TV

Meest gelezen