Overslaan en naar de inhoud gaan

Heerlen teleurgesteld en optimistisch over intercity Aken

Geplaatst opvrijdag 28 mei 2021 - 22:34

De gemeente Heerlen is teleurgesteld in de uitkomsten van het onderzoek van spoorbeheerder ProRail over een intercity-verbinding vanuit Den Haag via Eindhoven en Heerlen naar Aken.

Volgens dat onderzoek is een intercity naar Aken in 2025 niet haalbaar. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) neemt dat standpunt over.

Tegelijk heeft de gemeente goede hoop dat de politieke wil er is om versneld te investeren in de infrastructuur bij station Eindhoven zodat de lijn uiterlijk in 2030 wel gerealiseerd kan worden.

Lange stop
Voor de intercity lagen twee concrete voorstellen op tafel. Eentje van Arriva en eentje van NS. In beide scenario’s zou de trein vanaf 2025 gaan rijden. Maar volgens staatssecretaris Van Veldhoven blijkt uit het onderzoek van ProRail dat een directe intercity niet veel sneller is dan de verbinding met overstappen in Maastricht op de huidige trein naar Aken. Een directe trein zou in Eindhoven een lange stop moeten maken en in Aken minimaal dertig minuten moeten wachten voor de terugrit.

Ook zou de intercity naar Aken maar een beperkt aantal internationale reizigers opleveren en zou er in de NS-variant sprake zijn van een jaarlijks exploitatietekort van 10 tot 15 miljoen euro. In de Arriva-variant die begint in Eindhoven zou het om een tekort van 7,5 miljoen euro gaan.

Volgende generaties
Toch blijft de gemeente Heerlen optimistisch omdat een mogelijke intercity naar Aken wordt meegenomen in de plannen voor station Eindhoven. "De brief geeft ons goede hoop op een constructieve verdere samenwerking', aldus de gemeente in haar reactie. ‘Wij gaan ervan uit dat er gekeken wordt naar kansen en niet alleen naar obstakels. Een schoon en goed verbonden Europa, zeker tussen de kennis-assen Eindhoven en Aken, is essentieel voor volgende generaties.

Amhaouch
CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch (Panningen) laat een wat ander geluid horen. "Met deze teleurstellende grensoverschrijdende spoorambities waarbij telkens nieuwe beren op de weg worden gezien, is de trein als alternatief voor vliegen ver weg", zo verklaart hij. Amhaouch maakt zich in de Tweede Kamer al jaren sterk voor de snelle realisering van een intercity naar Aken.

Staatssecretaris Van Veldhoven zet nu in op het twee keer per uur laten rijden van de Arriva-trein tussen Maastricht en Aken. Nu gaat die nog maar één keer per uur.

Deel dit bericht via
Overzicht
Limburgse 100
Uitgelicht
Meimaand is stemmaand voor de Limburgse 100!

Er kan weer gestemd worden voor de Limburgse 100. Voor de zesentwintigste keer wordt deze lijst met de grootste Limburgse hits aller tijden uitgezonden op Hemelvaartsdag 26 mei 2022. Het Limburgse publiek zorgt wederom voor de samenstelling van de lijst.

L1.nl/Limburgse100
Repetitie Dagboek van een Herdershond
Uitgelicht
L1 neemt een kijkje achter de schermen bij Dagboek van een Herdershond

L1 volgt de totstandkoming van de musical Dagboek van een Herdershond in een driedelige documentaireserie. Van de audities tot de eerste lezing van het script, van de repetities tot het inspelen van de muziekband, de camera's van L1 waren erbij.

L1.nl/Herdershond

Meest gelezen