Overslaan en naar de inhoud gaan

Halve auto, hele domper: Mercedes is wreed voor Verstappen

Geplaatst opzondag 1 augustus 2021 - 21:58

Eerlijkheid duurt normaliter het langst en in dat kader is het voor Max Verstappen te hopen dat de titelstrijd met Lewis Hamilton nog lang gaat duren.

In een tumultueuze GP van Hongarije was Verstappen, net als in Groot-Brittannië, slachtoffer van een Mercedes-misser. Een WK-leiding die stond als een huis, dondert nu in amper twee races als een kaartenhuis in elkaar. Dat Verstappen daar niet veel in te verwijten valt, daar koopt de Red Bull-coureur helemaal niets voor.

Knotsgek
Hoe knotsgek de race was? Nou, behoorlijk. Een bloemlezing: het was een race met een openingsfase die vijf coureurs fataal werd, met een herstart met één auto op de grid, met twee Willliams-bolides in de top tien na 37 (!) races zonder een enkel punt, en met een racewinnaar die nog nooit als eerste over de streep kwam in de Formule 1: Esteban Ocon. Hij finishte vóór de evenzo verrassende nummer twee Sebastian Vettel (Aston Martin) en nummer drie Hamilton, al werd Vettel na de race gediskwalificeerd omdat er na afloop van de race te weinig brandstof in de tank van de auto achterbleef.

Lees ook: Max Verstappen verliest WK-leiding in knotsgekke race

Alle Hamilton-rivalen in één klap uitgeschakeld
Ocon is dan wel racewinnaar, Hamilton is de morele winnaar van de dag. Hij verdient de credits voor het naar de derde plek rijden vanaf P14. Maar de zevenvoudig wereldkampioen mag vooral teamgenoot Valtteri Bottas bedanken. Nog nooit bleek een adjudant in een Formule 1-auto zó effectief als de Fin deze zondag op de Hungaroring, want hij slaagde er met slechts één actie in alle denkbare rivalen van zijn kopman Lewis Hamilton voor de dagzege uit te schakelen; waarom Bottas een tel later dan de rest van het veld remde voor de eerste bocht weet niemand, maar hij hielp er - letterlijk - in één klap de race van vier coureurs mee om zeep.

GP Hongarije crash bocht 1 (1 aug 2021)
De ravage in bocht 1, veroorzaakt door de remfout van Valtteri Bottas.
Foto: Red Bull Content Pool

Ducttape
Bottas schakelde zichzelf uit, maar molesteerde ook de bolides van Sergio Pérez, Lando Norris én Verstappen. De Limburger was de enige die zijn weg nog kon vervolgen, maar deed dat met een 'halve' auto. Onderdelen braken af, er zaten gaten in de body en ducttape moest eraan te pas komen om de wagen terug het circuit op te kunnen sturen. Niet gek dat dit ten koste ging van de prestaties van de Red Bull, want door de beschadigingen was de balans zo goed als verdwenen en kreeg Verstappen een ondankbare taak voorgeschoteld. "Ik had zoveel schade, het was gewoon niet meer te doen", zei Verstappen tegen Ziggo Sport. "Ik kon niet meer remmen, alleen maar blokkeren, oversturen en ondersturen."

Teruglezen: Max Verstappen tiende in GP van Hongarije

Mercedes verantwoordelijk
Die constateringen zijn al reden genoeg voor een brok frustratie. Maar die frustratie gaat verder bij Verstappen. Het is immers de tweede race op rij waarin hij door een fout van een Mercedes-coureur wordt uitgeschakeld; twee weken geleden was het Hamilton die met de veelbesproken manoeuvre Verstappen de bandenstapels in schoof. In beide gevallen gaat het absoluut te ver om te stellen dat Verstappen bewust van de baan wordt gereden, maar de Duitse concurrerende renstal is er wel verantwoordelijk voor dat de Red Bull-coureur slechts één punt aan de afgelopen twee races overhoudt. Daar valt niet over te discussiëren, want zowel Hamilton als Bottas werden bestraft voor de aanrijding waar ze bij betrokken waren.

Door de neus geboord
Daar heeft Verstappen helemaal niets aan. Sterker nog, het kost hem de leiding in het wereldkampioenschap. Vóór de start van de GP van Groot-Brittannië had de coureur met startnummer 33 exact 33 punten voorsprong op Hamilton, twee races later staat de Limburger acht punten áchter zijn rivaal. De manier waarop dat gebeurt is niet alleen jammerlijk voor Verstappen, maar ook schadelijk voor de titelstrijd an sich: uitgerekend in een seizoen waarin de twee titelkandidaten voor verschillende teams in aan elkaar gewaagde auto's rijden, wordt de fan op dit moment een eerlijke strijd door de neus geboord.

'Enorm klote'
En dat hoeft niemand aan Verstappen uit te leggen. "Ik word er gewoon weer af gekegeld door een Mercedes-auto", zei de van irritatie doordrongen Red Bull-coureur na de race op de Hungaroring. "Het is nu Bottas zijn schuld, daardoor word ik ook meegenomen. Het is enorm klote dat je nu twee races achter elkaar zoveel pech hebt." Het is goed dat Verstappen het ziet - of in ieder geval betitelt - als 'pech', en niet als kwade opzet van Mercedes. Maar duidelijk is dat er wel eens mensen in betere stemming aan hun vakantie zijn begonnen dan Verstappen nu bij het ingaan van de zomerstop doet.

Lees ook: Verstappen: 'Enorm klote, twee races achter elkaar'

De F1 is niet eerlijk
De Formule 1 is lang niet altijd eerlijk; daar is het té zeer een materiaalsport voor. Zo ziet iedereen dat George Russell met zijn kwaliteiten een betere auto dan een Williams verdient, en dat Stroll en Verstappen in Azerbeidzjan botte pech hadden dat onder hun bolide - en niet bij de achttien anderen - een band klapte. Maar het is voor Verstappen te hopen dat in de WK-strijd niet alleen hij gedupeerd wordt. De na de Silverstone-crash gedwongen vierde motorwissel bij Verstappen wordt op termijn het volgende probleem, maar het zou bijzonder zijn als Hamilton van verdere problemen verschoond blijft; al moet je nooit uitsluiten dat de grootste kampioen in de geschiedenis van de sport, het geluk van de kampioen heeft.

Tikjes
Wat kan Verstappen zichzelf aanrekenen? Niet veel, behalve dat hij wellicht meer zijn eigen koers moet gaan varen in plaats van zich op Hamilton te fixeren; niet geforceerd wisselen naar de harde bandencompound omdat Hamilton dat zojuist ook gedaan heeft, en in de kwalificatie niet achter Hamilton terechtkomen bij het aanzetten voor de snelle ronde. Dat had hem de afgelopen twee weekenden niet veel punten opgeleverd, maar wel mentale tikjes bespaard. Die tikjes deelt Verstappen normaal gesproken namelijk zelf het best uit. En daar lijken, pal naar de zomerstop, Spa-Francorchamps en Zandvoort ideale locaties voor.

Deel dit bericht via
1limburg graphic amateurvoetbal

Bekijk de amateurvoetbaluitslagen.

Overzicht
Uitgelicht
Iedere zondag nieuwe recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In dit programma koppelt Henk plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak. Dat heeft al heerlijke vlaaien opgeleverd.

Iedere zondag op L1 TV! Met nieuwe overheerlijke recepten. En dat niet alleen. Henk nodigt iedere week een gast uit die gaat mee bakken!

Bekijk hier alle recepten
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane

Meest gelezen