De gemeente Maastricht bekijkt dinsdagavond of er groen licht gegeven kan worden om een milieuzone in de stad verder uit te werken.
"Ik zie zo'n zone niet als het einde maar als begin van een effectieve aanpak", vertelt wethouder Gert-Jan Krabbendam aan de Volkskrant.
Milieuvignet
Maastricht wil een zogenaamd milieuvignet introduceren. Automobilisten met een diesel auto van voor 2006, komen straks alleen nog maar bepaalde delen van de stad in als zij zo'n milieusticker hebben. Dit om de luchtkwaliteit in de Limburgse hoofdstad te verbeteren.
Lees ook: Maastricht wil milieuvignet op auto invoeren
Oosterburen
Dit naar Duits voorbeeld. Voor 70 steden bij onze oosterburen heb je al zo'n sticker nodig om de stad binnen te komen. "In heel veel Duitse steden bestaat dat milieuvignet al. Als een groot buurland er al ruime ervaring mee heeft, waarom moeten we dan in Nederlandse steden allerlei eigen, ingewikkelde regels gaan bedenken?", laat Krabbendam aan de krant weten.
'Wirwar'
De landelijke politiek liet onlangs weten het milieuvignet van Maastricht een goed plan te vinden, maar is niet blij met 'wirwar' aan milieuzones. Volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat, is in het regeerakkoord opgenomen dat het Rijk het initiatief neemt voor een landelijke aanpak om luchtvervuiling in binnensteden te verbeteren. Er zou één systeem moeten komen en niet in elke stad andere regels of duiding van een milieuzone.
Lees ook: Den Haag: invoering Maastrichtse milieusticker prima idee