Overslaan en naar de inhoud gaan

'Geen vliegtuigen van Corendon voor zeven uur 's morgens'

Geplaatst opvrijdag 6 december 2019 - 11:13

De Alliantie Tegen Uitbreiding Maastricht Aachen Airport (MAA) wil dat de provinciale politiek ervoor zorgt dat vliegtuigen van reisorganisatie Corendon in het nieuwe vakantieseizoen niet voor 7:00 uur 's morgens vertrekken vanaf het vliegveld in Beek.

Dat seizoen begint in april 2020.

'In strijd met wet'
In een open brief aan het provinciebestuur en het Limburgs Parlement wordt gevraagd om 'uw invloed aan te wenden om al op korte termijn de nachtrust van uw inwoners te beschermen'. Volgens de alliantie ziet het ernaar uit dat vanaf april dagelijks om 6:00 uur ‘s morgens drie toestellen vertrekken in plaats van twee, zoals afgelopen seizoen. En dat noemt ze in strijd met de Nederlandse Luchtvaartwet die vluchten vanaf MAA pas vanaf 7:00 uur zou toestaan.

Effecten-analyse
In de open brief dringt de Alliantie Tegen Uitbreiding MAA ook nogmaals aan op een zogeheten maatschappelijke kosten- en batenanalyse (MKBA). Daarin moeten de economische en maatschappelijke effecten van het vliegveld op een rijtje worden gezet. De alliantie vindt het daar ook het juiste moment voor nu de exploitant vroegtijdig is afgehaakt en de provincie de exploitatie weer zelf in handen heeft genomen.

Sluiting niet onderzocht
Het provinciebestuur maakte woensdag bekend dat het zo’n MKBA wil laten uitvoeren, waarbij drie scenario’s worden onderzocht. Maar een sluitingsvariant zit daar niet bij, en dat vindt de Alliantie juist van essentieel belang.

Beëindiging-scenario realistisch
'Het scenario beëindiging is bij een MKBA net zo reëel als het huidige scenario of het scenario van een bescheiden luchthaven waarbij de toegevoegde waarde voor de regio het bepalend criterium zou moeten zijn', zo staat in de open brief. Daarin wordt de provinciale politiek verder opgeroepen om nog geen goedkeuring te geven voor een nieuwe start- en landingsbaan en voor 2500 tot 3000 nieuwe parkeerplaatsen, voordat een MKBA is afgerond.

Weinig levensvatbaar
'Het is mosterd na de maaltijd om een MKBA-onderzoek op te dragen nadat er nieuwe miljoeneninvesteringen zijn gedaan', zo is de conclusie van de alliantie in haar brief. Zelf heeft zij het idee dat de kans 'op een solide exploitatie van het vliegveld nihil is'. Dat baseert zij op het feit dat rapporten over het vliegveld alleen onder geheimhouding mogen worden ingezien door het Limburgs Parlement.

Geheimhouding
Twee weken geleden zei SP-fractievoorzitter Van Caldenberg in een statencommissie na inzage in de rapporten dat de financiële situatie van Maastricht Aachen Airport veel rooskleuriger wordt voorgesteld dan ze in werkelijkheid is. Maar te controleren valt die bewering niet omdat in het openbaar niet over die onderzoeken gesproken mag worden.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Podcast van L1
Uitgelicht
Abonneer je op de podcasts van L1

Luisteren wanneer je zelf wilt: de podcasts van L1! Van exclusieve gesprekken tot fragmenten uit verschillende programma's. Van popmuziek tot klassieke muziek. Van cultuur tot wetenschap.

Er is voor ieder wat wils...

Bekijk hier alle podcasts

Meest gelezen