De kans is praktisch nihil dat de Zuidelijke Rekenkamer een Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse of MKBA gaat uitvoeren voor Maastricht Aachen Airport (MAA).
De Alliantie Tegen Uitbreiding van MAA had de Rekenkamer daarom gevraagd.
Staten tegen
De actiegroep wilde alle toekomst-varianten voor het vliegveld in Beek onderzocht zien, inclusief een scenario van sluiting. De Alliantie had zich tot de Rekenkamer gewend nadat een meerderheid van het Limburgs Parlement niks voelde voor een MKBA waarbij ook naar sluiting werd gekeken.
Alleen evaluerend
“Het type onderzoek waarom de Alliantie vraagt, past niet bij ons. Wij doen evaluatie-onderzoek, over gevoerd beleid”, aldus directeur Ard Schilder van de Zuidelijke Rekenkamer. Volgens hem speelt ook het 'heel praktische' argument mee dat "...we voorlopig voldoende onderzoeken om handen hebben. We zouden zo’n onderzoek niet binnen een paar maanden kunnen uitvoeren."
Op de hoogte
Schilder zegt de Alliantie op de hoogte te hebben gebracht van het standpunt van de Zuidelijke Rekenkamer. Wel komt de kwestie binnenkort nog aan de orde in het bestuur maar de directeur verwacht niet dat dat tot een andere opstelling leidt.
Provinciaal onderzoek
Overigens laat het provinciebestuur zelf een MKBA uitvoeren naar drie scenario’s voor MAA. Eentje waarbij wordt uitgegaan van de huidige groei, eentje van meer groei en de derde van minder groei. Maar dus geen sluitingsvariant. Een meerderheid van het Limburgs Parlement steunt die aanpak.
Papier
In de loop van februari komt de Zuidelijke Rekenkamer wel met de resultaten naar de gang van zaken rond de verkoop door de provincie van het complex van Meerssen Papier aan de eigenaar van de papierfabriek. Dat gebeurde voor het symbolische bedrag van één euro.
Lees ook: 'Verkoop papierfabriek onverantwoord'