De suggestie dat Veolia Transport op een niet-integere manier meedingt naar het Limburgse Openbaar Vervoer 2016-2031, is voor de provincie geen aanleiding tot onderzoek.
Gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA), verantwoordelijk voor het aanbestedingsproces, zei dat maandag in reactie op een verzoek van vakbond FNV. Die riep op tot een onderzoek nadat de Volkskrant berichtte dat Veolia zich louter heeft ingeschreven om het aanbestedingsproces te ontregelen.
'Vertragingstactiek'
Zo zou de vervoerder willen proberen om met juridische actie de gunning te vertragen, zodat Veolia ondanks verondersteld verlies zelf nog een tijdje langer door mag als Limburgse streekvervoerder. De vervoerder zelf is furieus over die aantijgingen.
Bedrijfsstrategie
Van der Broeck zegt niet te kunnen beoordelen of de verwijten aan het adres van Veolia kloppen. "Stel dat het waar is dat Veolia deze tactiek heeft, dan is het betreurenswaardig en kwalijk. Maar tegelijkertijd is het aan de vervoerders zelf om te bepalen wat hun bedrijfsstrategie is. Daar heeft de provincie niets mee te maken, wij gaan slechts over de procedure van de aanbesteding."
Geen contact
Van der Broeck zegt daarom ook geen opheldering te hebben gevraagd bij Veolia. "Nu de aanbesteding loopt, hebben we in principe geen contact met de vervoerders in kwestie over de
aanbesteding. Daar moet je correct in zijn."
Nieuwe concessie
De concessie voor het Limburgs ov 2016-2031 omvat grofweg alles wat nu onder Veolia valt, plus de huidige NS-stoptreinlijnen Sittard- Heerlen en Maastricht-Roermond. De provincie buigt zich op dit moment over de biedingen: Abellio, Veolia en Arriva hebben ingeschreven.
In de tweede helft van februari wordt de winnaar bekend.