Overslaan en naar de inhoud gaan

'Geen geld om onbeveiligd deel spoor Venlo te beveiligen'

Geplaatst opdonderdag 1 augustus 2019 - 13:08

Er is geen geld om het onbeveiligde deel van het spoor in Venlo aan te sluiten op een beveiligingssysteem. Op het onbeveiligde deel van het spoor gebeurde vorige week een ongeval met de twee goederentreinen.

Dit meldt Omroep Venlo. Eén locomotief en twee wagons ontspoorden door de klap.

Bewaakt
Volgens de lokale omroep zijn op het rangeerterrein tien van de 26 sporen niet aangesloten op een centraal veiligheidssysteem. Dit systeem detecteert de spoorbezetting zelf en bewaakt en stuurt de stand van seinen en wissels. Op het onbeveiligde deel van het spoor moeten machinisten zelf alles op het spoor in de gaten houden. Zo leggen ze de wissels in de juist stand en voor elke wissel moet het personeel van de trein uitstappen.

Omroep Venlo meldt dat al jaren gesproken om het systeem ook op de onbeveiligde sporen aan te sluiten, maar de plannen liggen stil en er is geen geld. Op de onbeveiligde sporen blijkt volgens de lokale omroep ook treinen te staan die gevaarlijke stoffen vervoeren.

Studie
ProRail laat in een reactie weten dat er op dit moment een studie loopt met verschillende partijen om te bekijken wat er met dit emplacement gaat gebeuren. "ProRail heeft het liefste dat alles centraal bediend kan worden. Niet per se voor de veiligheid, want die is niet in geding, maar vooral om meer zicht te krijgen op waar treinen geparkeerd staan", laat de woordvoerder weten.

Veilig
"Het overgrote deel van het Nederlandse spoor wordt geregeld vanuit een verkeersleidingspost. In Nederland zijn echter wel meer kleinschalige emplacementen waar machinisten zelf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid. Ook hier zijn uiteraard strenge veiligheidsprotocollen van kracht om dit veilig te laten verlopen."

Lees meer: Geen treinen rond Venlo door aanrijding op spoor

Centraal
Volgens ProRail zouden de financiële middelen om een deel van het spoor centraal bediend te maken, afkomstig moeten zijn van bijvoorbeeld het ministerie, provincie of een gemeente.

Op dit moment staan de treinen van het ongeval met bijbehorende wagons en containers nog steeds op het emplacement. Vrijdag worden de betreffende containers van de beschadigde wagons overgeladen op andere wagons. Dit gebeurt met grote kranen. Daarna worden de beschadigde wagons afgevoerd.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart

Meest gelezen