Overslaan en naar de inhoud gaan

'Geen geld om onbeveiligd deel spoor Venlo te beveiligen'

Geplaatst opdonderdag 1 augustus 2019 - 13:08

Er is geen geld om het onbeveiligde deel van het spoor in Venlo aan te sluiten op een beveiligingssysteem. Op het onbeveiligde deel van het spoor gebeurde vorige week een ongeval met de twee goederentreinen.

Dit meldt Omroep Venlo. Eén locomotief en twee wagons ontspoorden door de klap.

Bewaakt
Volgens de lokale omroep zijn op het rangeerterrein tien van de 26 sporen niet aangesloten op een centraal veiligheidssysteem. Dit systeem detecteert de spoorbezetting zelf en bewaakt en stuurt de stand van seinen en wissels. Op het onbeveiligde deel van het spoor moeten machinisten zelf alles op het spoor in de gaten houden. Zo leggen ze de wissels in de juist stand en voor elke wissel moet het personeel van de trein uitstappen.

Omroep Venlo meldt dat al jaren gesproken om het systeem ook op de onbeveiligde sporen aan te sluiten, maar de plannen liggen stil en er is geen geld. Op de onbeveiligde sporen blijkt volgens de lokale omroep ook treinen te staan die gevaarlijke stoffen vervoeren.

Studie
ProRail laat in een reactie weten dat er op dit moment een studie loopt met verschillende partijen om te bekijken wat er met dit emplacement gaat gebeuren. "ProRail heeft het liefste dat alles centraal bediend kan worden. Niet per se voor de veiligheid, want die is niet in geding, maar vooral om meer zicht te krijgen op waar treinen geparkeerd staan", laat de woordvoerder weten.

Veilig
"Het overgrote deel van het Nederlandse spoor wordt geregeld vanuit een verkeersleidingspost. In Nederland zijn echter wel meer kleinschalige emplacementen waar machinisten zelf verantwoordelijk zijn voor de veiligheid. Ook hier zijn uiteraard strenge veiligheidsprotocollen van kracht om dit veilig te laten verlopen."

Lees meer: Geen treinen rond Venlo door aanrijding op spoor

Centraal
Volgens ProRail zouden de financiële middelen om een deel van het spoor centraal bediend te maken, afkomstig moeten zijn van bijvoorbeeld het ministerie, provincie of een gemeente.

Op dit moment staan de treinen van het ongeval met bijbehorende wagons en containers nog steeds op het emplacement. Vrijdag worden de betreffende containers van de beschadigde wagons overgeladen op andere wagons. Dit gebeurt met grote kranen. Daarna worden de beschadigde wagons afgevoerd.

Deel dit bericht via
Overzicht
Uitgelicht
KBO en L1 brengen Limburg opnieuw in beweging

Op 1 februari maakt het televisieprogramma ‘Limburg in Beweging’ een comeback op L1, met van maandag t/m vrijdag om 10.00 uur een uitzending. Dankzij een gezamenlijke inspanning van KBO Limburg en L1 kan iedereen de komende 3 maanden weer verantwoord bewegen onder leiding van fysiotherapeut Erik Eurelings en neurowetenschapper Björn Crüts.

Alles over Limburg in Beweging
L11AlaafRadio.nl
Uitgelicht
Luister ook naar vastelaovesradiozender: L11AlaafRadio.nl

Via dit kanaal is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar vastelaovesmuziek te horen. Ook opnames uit het rijke archief van L1 krijgen een plek op het nieuwe kanaal.

Veer laote dich neet in de steek!

Luister hier L11AlaafRadio.nl
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten
AvondGasten Sport iedere maandag 19:00 op L1 TV
Uitgelicht
AvondGasten Sport iedere maandag 19:00 op L1 TV

Iedere maandag ontvangt presentator Bas van Mulken gasten uit de sportwereld om het weekend te bespreken en om vooruit te kijken naar wat de rest van de sportweek gaat brengen. Een live programma met een Limburgse blik op de actuele sportthema’s. Daarin ook structureel aandacht voor het amateurvoetbal in Limburg met de Wedstrijd van de Week. Als de verlenging van het sportweekend.

Iedere maandag 19:00 op L1 TV

Meest gelezen