Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen fundamenteel onderzoek naar toekomst MAA

Geplaatst opvrijdag 8 november 2019 - 21:37

Er komt geen zogeheten Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) voor Maastricht Aachen Airport (MAA).

Bij een MKBA worden de economische voordelen en investeringen afgezet tegen de gevolgen voor de leefomgeving en bijvoorbeeld het toerisme. Ook een scenario voor de sluiting van MAA zou moeten worden doorgerekend.

Motie
Maar een motie van GroenLinks en de Partij voor de Dieren voor een MKBA kreeg geen meerderheid. Dat kwam omdat Forum voor Democratie tegen de motie stemde. Vorige week wekte de partij nog de indruk vóór te zijn.

Kaders
Fractievoorzitter Simone Kerseboom van Forum voor Democratie zei dat haar partij eerst de kaders van de landelijke luchtvaartnota 2020-2050 wil weten. Daarin wordt duidelijk wat de mogelijkheden worden voor de luchtvaart en de vliegvelden, inclusief MAA.

Zinvol
Op basis daarvan wordt ook de nieuwe vergunningsaanvraag voor MAA opgesteld. "Pas daarna vinden we een MKBA zinvol. Want dan liggen alle gegevens op tafel", aldus Kerseboom. Zij erkende dat dat pas in 2022 het geval zal zijn.

Stemverhouding
Tegen de motie voor een MKBA stemden behalve Forum voor Democratie ook CDA, VVD en PVV. Vóór waren behalve GroenLinks en de Partij voor de Dieren ook SP, PvdA, D66 en Lokaal-Limburg. De stemverhouding was 26 tegen en 18 voor.

Baudet
De opstelling van Forum voor Democratie werd fors bekritiseerd door de voorstanders van een MKBA. "Het ware geluid van Thierry lijkt wel uit deze zaal verdwenen", zei SP-fractievoorzitter Marc van Caldenberg met een verwijzing naar landelijk Forum-leider Thierry Baudet. Hij verwees ook naar een bezoek van de fractie van Forum aan MAA afgelopen week: "Daar is Forum kennelijk ingepakt."

Draai
Maar fractievoorzitter Kerseboom stelde dat haar partij met alle betrokkenen heeft gesproken, ook de Alliantie tegen Uitbreiding MAA en dat het bezoek al maanden geleden was gepland. "De draai heeft u wel deze week gemaakt", reageerde Van Caldenberg dan weer.

Druk
Gedeputeerde Ruud Burlet van Forum voor Democratie verklaarde desgevraagd dat er helemaal geen druk is uitgeoefend op de fractie. Dat het dus om een zelfstandig besluit ging na interne discussie.

Doodzonde
De PvdA vroeg zich af of Forum het niet "doodzonde" vindt om nu toch fors te investeren in MAA, zonder zo’n MKBA. "In 2022 zijn al weer tientallen miljoenen uitgegeven aan MAA. Inclusief 25 miljoen voor een nieuwe start- en landingsbaan", betoogde fractievoorzitter Jasper Kuntzelaers.

Handtekeningen
Een MKBA was ook de belangrijkste eis van de Alliantie tegen Uitbreiding van MAA. Die bood vrijdag - voor de vergadering van het Limburgs Parlement - nog een petitie met 19.000 handtekeningen aan tegen een verdere uitbreiding van het vliegveld in Beek.

Lees ook: Petitie: 'Herbezinning toekomst MAA onontkoombaar'

Herbezinning
Volgens woordvoerder Frank Wormer was het juist tijd voor een fundamentele herbezinning over de toekomst van MAA nu de exploitant voortijdig heeft afgehaakt. En de provincie voorlopig niet alleen eigenaar is, maar nu ook exploitant.

De Alliantie tegen uitbreiding van Maastricht Aachen Airport demonstreerde vrijdag bij het Limburgs Parlement.
Foto: L1

Verkeerde moment
Maar een meerderheid van het Limburgs Parlement ziet dat dus anders. Zij zien meer in de aanpak van VVD-gedeputeerde Joost van den Akker. "Een MKBA leidt nooit tot de gewenste uitkomst en is ook een methode op het verkeerde moment. Eerder bij Schiphol en vliegveld Rotterdam heeft het juist tot een verdieping van de tegenstellingen geleid. Bovendien is niet aan de orde of je wel of geen vliegveld wil. We gaan uit van de luchthaven zoals die er nu is", aldus de gedeputeerde.

Eindhoven
Hij wil een aanpak zoals rond de toekomst van vliegveld Eindhoven. Daar sprak oud-CDA staatssecretaris Pieter van Geel als onafhankelijk verkenner met alle betrokken partijen zoals politici, bedrijfsleven, omwonenden en mensen van de luchthaven zelf. Vervolgens kwam hij met een gezamenlijk advies. Dat hield overigens in dat Eindhoven Airport een heel andere koers moet gaan varen: geen groei maar beperking van de hinder.

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Mediaraad
Uitgelicht
Vijf vacatures Mediaraad L1

Ben jij gek op nieuws en cultuur? Liefde voor Limburg? Meld je dan aan voor onze mediaraad. Praat mee over wat L1 doet online, op radio en op tv.

De mediaraad van L1 zoekt nieuwe leden voor de volgende vijf stromingen: gehandicapten, jongeren, sport, vrouwenorganisaties, welzijn en zorg.

Meer info over de Mediaraad
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Podcast van L1
Uitgelicht
Abonneer je op de podcasts van L1

Luisteren wanneer je zelf wilt: de podcasts van L1! Van exclusieve gesprekken tot fragmenten uit verschillende programma's. Van popmuziek tot klassieke muziek. Van cultuur tot wetenschap.

Er is voor ieder wat wils...

Bekijk hier alle podcasts

Meest gelezen