Gedeputeerde Carla Brugman ziet niks in versoberingen aan de Leisure Lane, het toeristische fietspad door Parkstad.
Dat zou de hoogwaardige uitstraling van het project ernstig aantasten. Vrijdag moet het Limburgs Parlement een besluit nemen over een extra provinciale bijdrage van 9,1 miljoen euro.
Meerderheid
In een commissievergadering twee weken geleden vond een meerderheid dat de aanleg van het fietspad van 33 kilometer eenvoudiger en goedkoper moet. Ook zou de provincie te veel betalen in vergelijking met de zes betrokken gemeenten en IBA. Dat is een samenwerkingsverband om via projecten de economische structuur van Parkstad te versterken.
Alternatieven
In een mededeling aan het Limburgs Parlement zet gedeputeerde Brugman wel zes mogelijke versoberingen op een rijtje, ondanks dat zij er niets in ziet. Zo zou er 2,5 miljoen bezuinigd kunnen worden door het fietspad drie meter breed te maken in plaats van 4,5 meter. Maar dat zorgt voor meer onveiligheid omdat er dan niet genoeg ruimte is voor (elektrische) fietsers en tegelijk ook voetgangers, wandelaars en hardlopers in twee richtingen. "De 4,5 meter is nodig om alle gebruikers veilig naast elkaar gebruik te kunnen laten maken van het fietspad", aldus Brugman
Asfalt
Ook het schrappen van vijf viaducten op drukke kruisingen, goed voor drie miljoen euro minder, zou vanwege de verkeersveiligheid niet verantwoord zijn. Het gebruik van traditioneel asfalt in plaats van gladder, geschuurd asfalt gaat ten koste van de herkenbaarheid en uitstraling van de Leisure Lane, zo vindt de gedeputeerde. Gewoon asfalt is wel 1,2 miljoen goedkoper. Hetzelfde kwaliteitsargument acht zij van toepassing op het versoberen van de bermen, goed voor 350.000 euro.
Route
De gedeputeerde heeft ook gekeken naar het inkorten van de route van de Leisure Lane tussen Simpelveld en Kerkrade en bij Schinnen. Dat zou 3,5 miljoen euro opleveren, maar dat zou tot gevolg kunnen hebben dat bepaalde gemeenten minder geld op tafel willen leggen en ook een aantal toeristische attracties niet meer bereikbaar zijn via het fietspad. Ook zouden versoberingen tot gevolg kunnen hebben dat IBA haar bijdrage ter discussie stelt.
Aantallen
In haar mededeling aan het Limburgs Parlement meldt Brugman ook dat er naar verwachting 2,2 miljoen fietsritten per jaar zullen worden afgelegd door de inwoners van Parkstad zelf. Van buiten de regio worden jaarlijks 630.000 fietstochten van toeristen en dagjesmensen verwacht. Over het aantal wandelaars, joggers en hardlopers is 'helaas geen inschatting te maken', zo schrijft de gedeputeerde.
Totale kosten
De Leisure Lane volgens het huidige ontwerp kost in totaal 25,3 miljoen euro. De provincie wil daarvan 13,5 miljoen betalen. Eerder werd al eens 4,4 miljoen toegezegd en nu moet daar dus nog 9,1 miljoen bij. IBA draagt 3,5 miljoen bij.