Robin Frijns begint vrijdag aan zijn vijfde seizoen in de Formula E. Aan de ambities zal het, zoals altijd bij de Maastrichtenaar, niet liggen. "Ik zou niet weten waarom we niet om de titel zouden kunnen strijden."
De eerste kans op resultaat krijgt Frijns vrijdag en zaterdag in Ad Diriyah in Saoedi-Arabië, waar op het Riyadh Street Circuit de eerste twee races van het seizoen worden verreden.
Stratencircuits
De Formula E laat zich kenmerken door de stratencircuits. Het is ook een belangrijke reden dat Frijns in de elektronische aangedreven variant op de Formule 1 uitkomt. Later dit seizoen razen de bolides nog onder meer door de straten van Rome, Marrakesh, Monaco en Santiago de Chili. Die krappe circuits in combinatie met de kleine verschillen tussen de auto's vormen een garantie voor spektakel.
Eindhoven
Frijns hoopt dat de Formula E op termijn ook op Nederlandse bodem neerstrijkt, zo zegt hij op het kanaal van zijn team Envision Virgin Racing. "Hopelijk staat Eindhoven binnenkort op de kalender. Dat zal dan niet in het huidige of het volgende seizoen zijn, maar daarna misschien wel. Ik heb gesproken met de mensen die een stratencircuit in Eindhoven op de kalender willen krijgen, ze doen hun best."
Slimmer zijn
Een race in Eindhoven is nog ver weg. In de tussentijd hoopt Frijns de nodige racezeges in de Formula E bij te kunnen schrijven, al erkent de coureur dat hij wel eens te veel risico neemt in de jacht naar een goed resultaat. "Soms moet ik iets slimmer zijn als er een tweede of derde plek in het verschiet ligt. Maar als ik een gaatje is om de leider te passeren, dan ga ik daar voor."
Audi-steun
Dat credo geldt voor de Limburger ook in de strijd om het WK. In de vorige campagnes eindigde Frijns als twaalfde, dertiende, vierde en nog eens twaalfde, maar dat laat onverlet dat Frijns kansen ziet. Hij heeft veel vertrouwen in zijn team Envision Virgin Racing, dat gebruik maakt van een krachtbron van Audi, het Duitse merk onder wiens vleugels Frijns al jaren uitkomt in verschillende klasses.
"In de Formula E is het onmogelijk om doelen te stellen, maar het is stom om te zeggen 'dat we wel zien wat het wordt'", aldus een stellige Frijns. "We willen winnen. We hebben het team en de steun van Audi om competitief te zijn, dus ik zou niet weten waarom we niet om de titel zouden kunnen strijden. En ik vind dat ik iets meer geluk nodig heb dan ik afgelopen jaar had." Toen viel Frijns regelmatig, buiten zijn eigen schuld, uit.
Data delen
Dit jaar heeft Frijns een nieuwe teamgenoot. In de afgelopen twee seizoenen vormde hij een duo met Sam Bird, nu is dat Nick Cassidy. Een Nieuw-Zeelander die de afgelopen jaren uitstekend presteerde in Aziatische raceseries. "Het is een leuke teamgenoot. Ik heb weliswaar meer ervaring in de Formule 1, maar hij heeft veel talent. Alle informatie en data die ik heb zal ik met hem delen, want als ik in een race uitval of niet snel genoeg ben, hoop ik dat hij wél een goed resultaat kan neerzetten."

Alles op tafel
De geboren Maastrichtenaar hecht veel waarde aan transparantie binnen het team. "Ik wil graag open zijn. Teams hebben wel eens tegen me gezegd dat ik wel érg eerlijk ben. Maar voor mij is dat ook een stukje respect. Vorig jaar in de DTM gooiden teamgenoot Nico Müller en ik alles op tafel wat we hadden, en dan zagen we wel in de race wie het snelste was. Zo hoort het voor mij te zijn, en ik geloof dat Nick er ook zo over denkt."
Waar de rest van het seizoen nog niet helemaal in beton gegoten is, is duidelijk dat vrijdag om 18:00 uur het seizoen ontbrandt met de eerste race in Ad Diriyah. Zaterdag begint op hetzelfde tijdstip de tweede race.