Overslaan en naar de inhoud gaan

Frijns mikt op transparantie, geluk en Audi in de Formula E

Geplaatst opvrijdag 26 februari 2021 - 12:16

Robin Frijns begint vrijdag aan zijn vijfde seizoen in de Formula E. Aan de ambities zal het, zoals altijd bij de Maastrichtenaar, niet liggen. "Ik zou niet weten waarom we niet om de titel zouden kunnen strijden."

De eerste kans op resultaat krijgt Frijns vrijdag en zaterdag in Ad Diriyah in Saoedi-Arabië, waar op het Riyadh Street Circuit de eerste twee races van het seizoen worden verreden.

Stratencircuits
De Formula E laat zich kenmerken door de stratencircuits. Het is ook een belangrijke reden dat Frijns in de elektronische aangedreven variant op de Formule 1 uitkomt. Later dit seizoen razen de bolides nog onder meer door de straten van Rome, Marrakesh, Monaco en Santiago de Chili. Die krappe circuits in combinatie met de kleine verschillen tussen de auto's vormen een garantie voor spektakel.

Eindhoven
Frijns hoopt dat de Formula E op termijn ook op Nederlandse bodem neerstrijkt, zo zegt hij op het kanaal van zijn team Envision Virgin Racing. "Hopelijk staat Eindhoven binnenkort op de kalender. Dat zal dan niet in het huidige of het volgende seizoen zijn, maar daarna misschien wel. Ik heb gesproken met de mensen die een stratencircuit in Eindhoven op de kalender willen krijgen, ze doen hun best."

Slimmer zijn
Een race in Eindhoven is nog ver weg. In de tussentijd hoopt Frijns de nodige racezeges in de Formula E bij te kunnen schrijven, al erkent de coureur dat hij wel eens te veel risico neemt in de jacht naar een goed resultaat. "Soms moet ik iets slimmer zijn als er een tweede of derde plek in het verschiet ligt. Maar als ik een gaatje is om de leider te passeren, dan ga ik daar voor."

Audi-steun
Dat credo geldt voor de Limburger ook in de strijd om het WK. In de vorige campagnes eindigde Frijns als twaalfde, dertiende, vierde en nog eens twaalfde, maar dat laat onverlet dat Frijns kansen ziet. Hij heeft veel vertrouwen in zijn team Envision Virgin Racing, dat gebruik maakt van een krachtbron van Audi, het Duitse merk onder wiens vleugels Frijns al jaren uitkomt in verschillende klasses.

"In de Formula E is het onmogelijk om doelen te stellen, maar het is stom om te zeggen 'dat we wel zien wat het wordt'", aldus een stellige Frijns. "We willen winnen. We hebben het team en de steun van Audi om competitief te zijn, dus ik zou niet weten waarom we niet om de titel zouden kunnen strijden. En ik vind dat ik iets meer geluk nodig heb dan ik afgelopen jaar had." Toen viel Frijns regelmatig, buiten zijn eigen schuld, uit.

Data delen
Dit jaar heeft Frijns een nieuwe teamgenoot. In de afgelopen twee seizoenen vormde hij een duo met Sam Bird, nu is dat Nick Cassidy. Een Nieuw-Zeelander die de afgelopen jaren uitstekend presteerde in Aziatische raceseries. "Het is een leuke teamgenoot. Ik heb weliswaar meer ervaring in de Formule 1, maar hij heeft veel talent. Alle informatie en data die ik heb zal ik met hem delen, want als ik in een race uitval of niet snel genoeg ben, hoop ik dat hij wél een goed resultaat kan neerzetten."

Robin Frijns en teamgenoot Nick Cassidy | Formula E 2021 Envision Virgin Racing
Foto: Envision Virgin Racing

Alles op tafel
De geboren Maastrichtenaar hecht veel waarde aan transparantie binnen het team. "Ik wil graag open zijn. Teams hebben wel eens tegen me gezegd dat ik wel érg eerlijk ben. Maar voor mij is dat ook een stukje respect. Vorig jaar in de DTM gooiden teamgenoot Nico Müller en ik alles op tafel wat we hadden, en dan zagen we wel in de race wie het snelste was. Zo hoort het voor mij te zijn, en ik geloof dat Nick er ook zo over denkt."

Waar de rest van het seizoen nog niet helemaal in beton gegoten is, is duidelijk dat vrijdag om 18:00 uur het seizoen ontbrandt met de eerste race in Ad Diriyah. Zaterdag begint op hetzelfde tijdstip de tweede race.

Deel dit bericht via
1limburg graphic amateurvoetbal

Bekijk de amateurvoetbaluitslagen.

Overzicht
Uitgelicht
Speel mee met de Limburgse muziekquiz vanuit je eigen woonkamer!

De L1mbo Top 100 van komende Hemelvaartsdag heeft een zilveren randje. Het is namelijk de 25ste keer dat de lijst samengesteld wordt. “Dit zilveren jubileum laten we niet zomaar voorbijgaan”, zo vertelt programmamaker Henk Hover. “Er komt op L1 TV een L1mbo Top 100 kwis én een muziekprogramma vol weetjes en achtergronden rond het fenomeen L1mbo Top 100.”

Op zaterdag 8 mei presenteren Ruud Kleinen en Rian Moonen de L1mbo Top 100 ThoesQuiz, waaraan honderden Limburgers vanuit thuis kunnen deelnemen!

Wie wordt de Limburgse muziekkenner van het jaar? We spelen de meest uiteenlopende muziekvragen. En je kunt thuis meespelen vanaf je eigen bank.

Speel zaterdag 8 mei mee!
Uitgelicht
Tweede seizoen van Sofasessies nu te beluisteren

In de podcast Sofasessies nodigen Rian Moonen en Ruud Kleinen zichzelf uit op de bank bij getalenteerde en interessante Limburgers voor een goed gesprek. In seizoen 2 van de serie komen louter vrouwen aan het woord. Te gast zijn Joyce Spijker (schrijfster), Petra Dassen (burgemeester van Kerkrade), Elle Hollis (zangeres), Nienke Nasserian (sopraan en theatermaker) en Sandra Phlippen (hoofdeconoom ABN Amro). In de week van de bekendmaking van Topvrouw Limburg krijgen we een mooi en eerlijk inkijkje in hun levens.

Luister hier naar de podcastserie
Uitgelicht
Wat is je favoriete Limburgse liedje aller tijden?

Op donderdag 13 mei hoor je vanaf 9:00 uur ’s ochtends weer een elf uur durende radio-uitzending met daarin de 100 beste liedjes van Limburgse bodem volgens de kijkers en luisteraars van de Limburgse regionale omroep.

Wie volgt Lex Uiting op?

Doe mee! Stem nu op de 25ste editie van de L1mbo Top 100
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane

Meest gelezen