Sander Derikx heeft op de openingsdag van de Africa Eco Race direct van zich doen spreken.
De coureur uit Horn kreeg een dag later wel een fikse domper te verwerken.
Tweede
Derikx klokte dinsdag in zijn buggy de tweede tijd in de 23 kilometer lange eerste klassementsproef. Daarmee hoefde hij alleen het Franse duo Benoit Fretin-Cédric Duplé voor zich te dulden, die de proef 1 minuut en 44 seconden sneller aflegden. De eerste etappe voerde de rallyrijders over Marokkaans grondgebied van Tanger naar Tarda.
Lees ook: Sander Derikx start in Africa Eco Race
Geen navigator
Wat de prestatie van Derikx opmerkelijker maakte, is het feit dat hij de woestijnrally zonder navigator aflegt. Vrijwel alle concurrenten hebben wel een bijrijder aan hun zijde. Derikx kan in de twaalf etappes op weg naar Dakar wel rekenen op de steun van techneuten in de servicewagen. “Het zijn mannen met ervaring in de autosport en die van wanten weten als het om sleutelen gaat”, zo zei Derikx eerder in gesprek met L1.
Vier uur tijdstraf
Bij de etappe van woensdag finishte Derikx, die een behoorlijk stuk van de route afweek, op een teleurstellende negentiende en laatste plaats bij de buggy's. Mede door een tijdstraf van vier uur en vijftien seconden deed hij dik zes uur langer over de 329 kilometer tellende rit dan de winnende buggy. Die werd wederom bestuurd en genavigeerd door het duo Fretin-Duplé.
Rechts het rallyparcours van stage 2 naar Mhamid, links het traject van Sander Derikx vandaag.
— Ziggo Sport F1 (@ZiggoSportF1) January 8, 2020
Vanavond om 22.55 uur hoor je zijn verhaal in de uitzending van de Africa Eco Race#AER #ZiggoSport pic.twitter.com/qluzSL6AyD
Bijna 500 kilometer
Donderdag krijgt de rally een vervolg met nog een rit in Marokko, van Mhamid naar Assa. De klassementsproef is 497 kilometer lang. Derikx is ook de nummer laatst in het algemeen klassement bij de buggy's.