Overslaan en naar de inhoud gaan

Forse kritiek op rapport over vrachtbanen MAA

Geplaatst opdonderdag 22 juli 2021 - 22:11

De klachtencommissie Integriteit van de Erasmus Universiteit heeft zware kritiek op de passage in de jaarlijkse luchtvaartmonitor over Maastricht Aachen Airport (MAA).

Dat blijkt uit een uitspraak die ze op 9 juni heeft gedaan naar aanleiding van een klacht die de Alliantie Tegen Uitbreiding van MAA had ingediend. Die vond dat er sprake is van schending van de wetenschappelijke integriteit.

Werkgelegenheid
Het rapport is opgesteld door een instituut van de Rotterdamse universiteit. In het in maart 2020 gepresenteerde rapport staat dat het vrachtverkeer op MAA in 2018 goed was voor 2835 directe en indirecte banen. Na kritiek van de Alliantie stelde het instituut die cijfers ruim een half jaar later naar beneden bij naar 1740 banen. Volgens het instituut was met name de werkgelegenheid die het vliegveld oplevert voor bedrijven in het wegvervoer, niet zorgvuldig genoeg berekend.

Lees ook: Limburgs Parlement wil heldere cijfers over vliegveld

Schending van wetenschappelijke integriteit
De klachtencommissie Integriteit oordeelt nu dat de kwalificatie van schending van wetenschappelijke integriteit te zwaar is. Maar dat wel sprake is van bedenkelijk gedrag.

Er is niet voldoende voldaan aan de vereiste transparantie, zorgvuldigheid, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheid, zo staat in de uitspraak. En dat heeft geleid tot een schijn van belangenverstrengeling.

Zo is er geen openheid gegeven over hoe tot de gepresenteerde resultaten is gekomen, is er te beperkt stilgestaan bij de eigen context van MAA en was er sprake van een beperkt inschattingsvermogen van het mogelijke effect van het rapport op het politieke debat rond MAA. Verder had een begeleidingscommissie de kwaliteit van het onderzoek moeten borgen.

Geen argument
Dat de budgettaire ruimte beperkt was en dus ook de beschikbare tijd voor de onderzoekers, vindt de klachtencommissie geen argument. Daar had voor de aanvaarding van de opdracht bij stil moeten worden gestaan.

Lees ook: Onderzoek: Vrachtverkeer MAA zorgt voor ruim 2800 banen

Dat dat niet is gebeurd, kan ook te maken hebben met het belang van het onderzoeksinstituut bij vervolgopdrachten van de bij het rapport betrokken opdrachtgever voor de luchtvaartnota, zo blijkt uit de uitspraak. Dat is de brancheorganisatie voor de luchtvracht industrie, Air Cargo Netherlands.

Manipulatie van data
De klachtencommissie schrijft in haar uitspraak wel geen enkele aanwijzing te hebben gevonden van manipulatie van data (analyses) en daarom niet twijfelt aan de persoonlijke integriteit en daarmee de eerlijkheid van de onderzoekers.

De Alliantie Tegen Uitbreiding MAA spreekt in ieder geval van een 'spijkerharde uitspraak'.

Politiek
In de provinciale politiek wordt herhaaldelijk aangedrongen op heldere cijfers over MAA zodat op basis daarvan een besluit kan worden genomen over de toekomst van het vliegveld in Beek.

Lees ook: Vracht op MAA levert bijna 1100 banen minder op

Deel dit bericht via
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten

Meest gelezen