Overslaan en naar de inhoud gaan

Is er nog plek voor kleding in de winkelstraat?

Geplaatst opvrijdag 10 januari 2020 - 6:00

Didi failliet, modeketens Promiss en Steps die een groot aantal winkels afstoten, Coolcat dat vorig jaar de deuren noodgedwongen moest sluiten - kledingketens zijn volop in het nieuws.

De moordende concurrentie van online webshops wordt gezien als voornaamste oorzaak van de financiële problemen. Maar de ketens moeten volgens retaildeskundigen ook de hand in eigen boezem steken.

Eind nog niet in zicht
Alleen al in Limburg dreigen de komende tijd tientallen winkelfilialen van modeketens te sluiten. “En daar zal het niet bij blijven”, denkt Edward Buitelaar. De retaildeskundige uit Helmond ziet dat de branche hard wordt getroffen door de groei van webshops. Dat is ook niet verrassend want het grootste deel - zo’n 80 procent - van de internetverkopen bestaat uit aankopen van schoenen, truien, jassen en andere modeaccessoires.

Eenheidsworst
"Dan moet je zorgen dat je onderscheidend bent als winkel", zegt deskundige Frans Lalieu uit Thorn. "En dat zijn de meeste ketens niet.” En daar is ook Buitelaar het mee eens. “Er zijn er op dit moment veel te veel. En de meeste winkels lijken op elkaar. Zijn eenheidsworsten.”

Lees ook: Modeketen Didi failliet verklaard

Om te kunnen concurreren met de onlineshops moeten ze een meerwaarde hebben, zeggen de deskundigen. “Wie niet kiest, die verliest”, verklaart Buitelaar. “Maar wie niet zelf durft te kiezen, heeft al verloren. En dat geldt voor veel winkels.”

Generatiekloof
De winkels moeten dus keuzes maken. “Ze moeten zich richten op een doelgroep. En kies daar je assortiment bij”, weet de retaildeskundige. “En blijf ze verrassen. Dan blijven ze ook komen.” Maar ook het personeel speelt een grote rol. “Als je een jonge verkoper in een winkel voor ouderen zet, dan heb je al een generatiekloof”, zegt Buitenlaar. “Dat werkt niet.”

Gunfactor
Ook moeten winkels zorgen voor een gunfactor. “Ik kom regelmatig bij een kleine winkel in Roermond”, zegt Lalieu. “Daar heb ik het gevoel dat ik op bezoek ga. Ze weten wie ik ben. Ik krijg een kop koffie. En koop er uiteindelijk kleren omdat ik dat de eigenaar gun.”

Neerwaartse spiraal
Het aantal kledingwinkels zal de komende jaren verder afnemen, zo is de verwachting. Goed nieuws voor de overgebleven concurrenten dus. Of toch niet? “Concurrenten verdwijnen inderdaad. Maar die laten leegte in de binnensteden achter”, stelt Paul Berden van Berden Mode en Wonen, die acht modewinkels in Nederland heeft. “Dat leidt tot verloedering, leegstand. Daardoor blijven nog meer mensen weg uit de stadscentra.”

Inkrimpen
De ondernemer uit Venlo legt de schuld ook bij gemeenten. “De winkelcentra moeten compacter. Maar veel gemeenten hebben geen beleid. In plaats van inkrimpen wordt er bijgebouwd”, zegt Berden. Daardoor ontstaat leegstand. En daar moeten de gemeenten iets aan doen. “Er moeten woningen komen, kantoren in de binnenstad, onderwijs. Dan worden centra weer leefbaar en komen er weer mensen.”

Extra toevoegen
Modewinkels zullen niet helemaal uit het straatbeeld verdwijnen. “Winkels die iets extra's toevoegen, blijven bestaan”, zegt de retaildeskundige uit Horn. “Bedrijven als C&A en Zara. Die de mode op de voet volgen en goedkoop zijn. Die doen het goed.”

Winkellandschap
Wel zal het winkellandschap veranderen. “In Limburg blijft straks een viertal grote winkelcentra in grote steden over”, verwacht Lalieu. “Daar liggen ook kledingwinkels. In de kleine kernen zullen alleen nog maar grote concerns gevestigd zijn, die zich richten op de alledaagse boodschappen en spullen.” Ook moeten de ketens naast de winkelverkoop vol inzetten op internet. “Want een onlineshop en fysieke winkel versterken elkaar. Daar is geld mee te verdienen.”

Deel dit bericht via

Stel je vraag over corona aan onze medische deskundigen.

Om 18:00 op L1 TV de antwoorden in AvondGasten: Corona in Limburg.

Jouw videoboodschap op L1 TV.

Stuur je zelfgemaakte video via Whatsapp naar 06 44 76 71 57.

Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Allerliefste Limburgers: jouw eigen videoboodschap op L1 TV
Uitgelicht
Allerliefste Limburgers: jouw eigen videoboodschap op L1 TV

Wie wil jij een hart onder de riem steken? Stuur je filmpje naar L1 TV via Whatsapp naar 06 44 76 71 57.

De videoboodschappen worden gedurende de hele dag op L1 TV uitgezonden.

Voor je opa, oma, familie of vrienden...
Limburg in Beweging iedere dag om 10:00 en 14:30 op L1 TV
Uitgelicht
Limburg in Beweging iedere dag op L1 TV

Heel belangrijk: blijf bewegen. Dat verbetert je immuunsysteem. En dat kan in je eigen woonkamer! Doe iedere dag mee om 10:00 en 14:30 op L1 TV.

Zes weken lang geeft fysiotherapeut Erik Eurelings een half uur lang tips om thuis gezond te bewegen. Samen sterk tegen corona!

Iedere dag om 10:00 en 14:40 op L1 TV
AvondGasten: corona in Limburg
Uitgelicht
AvondGasten: corona in Limburg

L1 gaat in samenwerking met Zuyderland en andere Limburgse zorginstellingen een extra programma uitzenden waarbij we ingaan op vragen rond het coronavirus.

Er zullen medische experts aanschuiven antwoord geven op de belangrijkste zaken in de bestrijding van het virus. Daarbij geven ze ook preventietips, lichten ze maatregelen toe in hun eigen instellingen en beantwoorden ze de belangrijkste vragen van de kijkers.

Iedere avond om 18:00 op L1 TV, met een herhaling om 21:00.

Stel hier je vraag over corona
Podcast van L1
Uitgelicht
Abonneer je op de podcasts van L1

Luisteren wanneer je zelf wilt: de podcasts van L1! Van exclusieve gesprekken tot fragmenten uit verschillende programma's. Van popmuziek tot klassieke muziek. Van cultuur tot wetenschap.

Er is voor ieder wat wils...

Bekijk hier alle podcasts

Meest gelezen