Celine Daemen pakt wederom internationale prijs

Celine Daemen neemt de prijs in ontvangst. © International Film Festival
Celine Daemen uit Schimmert heeft de zilveren Yusr gewonnen op het Red Sea International Filmfestival. Dit is een filmfestival dat wordt gehouden in de stad Jeddah in Saudi-Arabië. Ze won de prijs met haar VR-voorstelling 'Eurydice'.
Het is niet de eerste keer dat Daemen een internationale prijs wint met 'Eurydice'. In november won ze de Reflet d’Or. Dit is een Zwitserse filmprijs, vergelijkbaar met een Gouden Kalf in Nederland. Ook had ze een nominatie op zak voor de prestigieuze Venice Immersive van de Biënnale in Venetië. Er is dus veel internationale aandacht voor haar werk.

Lovende woorden

Het Red Sea International Film Festival bestaat sinds 2019. Het wordt gehouden van 1 tot en met 10 december in Saudi-Arabië. De prijzen werden uitgereikt op 8 december. Celine Daemen won de Zilveren Yusr in de categorie Virtual Reality. In totaal werden er in 13 categorieën prijzen uitgereikt. De jury sprak lovende woorden over 'Eurydice': “Dit project vernieuwde een eeuwenoude mythe, in een ervaring die jou als hoofdpersoon werpt en de originele betekenis in twijfel trekt. Deze regisseur maakt denkbeeldig gebruik van een gril van de technologie waardoor ze de architectuur van de ruimte om ons heen kan verplaatsen zonder dat we het merken.” Celine Daemen laat weten 'ongelooflijk dankbaar' te zijn.

Virtual reality opera

Eurydice is een virtual reality opera: een opera die je beleeft in de virtuele wereld, met behulp van een VR-bril. Regisseur Celine Daemen neemt de toeschouwer mee op een hypnotiserende reis, geïnspireerd op de aloude mythe van Orpheus en Eurydice. "In VR zie je in een soort wateroppervlak een levenloze vrouw liggen. En als je dan goed naar deze vrouw kijkt, zie je dat haar huid van haar schim begint af te knappen, dus eigenlijk van haar oneindige ziel. Ze heeft een schaduwachtige figuur in zich die de hele tijd aan het zingen is. Zij zingt een oneindige melodie. En met die melodie trekt zij de toeschouwer steeds dieper het niet in, of de onderwereld in. Je ziet die schim door een deurtje glippen. Als toeschouwer kan je achter haar aan lopen. En dan kom je in een soort van labyrint van gangen terecht."