Tentoonstelling Limburg Museum ontstijgt het alledaagse

Een nieuwe tentoonstelling in het Limburgs Museum staat stil bij mystiek. © Hubertus Goltzius - Het laatste oordeel
Een nieuwe tentoonstelling in het Limburgs Museum staat stil bij mystiek. Het mystieke is alles wat boven de alledaagse werkelijkheid uitstijgt.
Gastcurator Edwin Becker zegt tegen Omroep Venlo dat de zoektocht naar mystiek volgens hem universeel is. "Altijd al hebben mensen het idee gehad dat er 'meer' moet zijn dan het alledaagse leven. Vroeger werd dan meteen gedacht aan het paradijs of een religieuze dimensie. Maar nu is er ook nog steeds volop aandacht voor spiritualiteit of extase, al dan niet opgeroepen door verdovende middelen."

Omarmd

Kunstenaars hebben het mystieke vaak omarmd en verbeeld. Samensteller van de expositie Edwin Becker werkt normaalgesproken als curator bij het Van Gogh Museum. Met de collectie van het Limburgs Museum als uitgangspunt, zocht hij verbindingen met kunstenaars van nu.

Gekruisigde aap

Zo heeft het schilderij Het laatste oordeel van de 16de eeuwse Venlose schilder Goltzius een centrale plek gekregen in de tentoonstelling. Het heeft gezelschap gekregen van moderne kunstwerken zoals een verwrongen jezusfiguur van Wim Delvoye en in kunststof gegoten crucifixen van Ted Noten. Door het contrast te benadrukken, wil het museum toeschouwers met andere ogen laten kijken naar de werken. Zo hangen er langs heiligenbeelden geprepareerde apen alsof ze gekruisigd zijn, gemaakt door kunstenaarsduo Les Deux Garçons.

Verstilling en extase

De tentoonstelling bestaat uit drie verschillende ruimtes met een eigen subthema. De eerste ruimte gaat over rituelen. De tweede tentoonstellingszaal is een donkere ruimte waar verstilling centraal staat. En van het donker stap je vervolgens vol in het licht naar een felrood-verlichte ruimte waar extase gevierd wordt.

Vastelaovend

In de extase-ruimte is wederom contrast gezocht. Bijvoorbeeld tussen heiligenbeelden en kleurrijke foto’s van festivals met holi-poeder. Ook is er een vitrine vrijgemaakt voor de vastelaovend, met kleurrijke maskers, kleding, poppen en historisch filmmateriaal. Ook hier staan extase en roes centraal. De tentoonstelling wordt afgesloten met indringende fotoportretten gemaakt door Rineke Dijkstra. Ze fotografeerde Portugese stierenvechters direct na hun optreden in de arena.