Bedrijf van Limburger levert stroom wereldtour Coldplay

Coldplayfans dansen op de kinetische vloer die energie opwekt © Koen Olieslagers
Een bijzondere klus voor het bedrijf Wattsun van medeoprichter Koen Olieslagers, die opgroeide in Eijsden. Coldplay heeft voor hun wereldtour Music of Spheres het bedrijf gevraagd om duurzame energie te leveren tijdens de shows.
"We waren in eerste instantie super verbaasd, zo van: meen je dat nou?", reageert Olieslagers in het L1-radioprogramma Route Regio.

Kinetische vloer

Sinds begin dit jaar tourt het bedrijf samen met de Britse rockband de wereld over en leveren ze stroom op verschillende plekken tijdens de concerten. "Als je over het veld loopt, zie je ons op een tiental plekken staan met ons product", vertelt de medeoprichter van Wattsun. Zo ligt er op twee plekken een kinetische vloer waar Coldplayfans op kunnen dansen. "Die vloer wekt energie op, daar staat ons product naast."
Verder staan er zo'n tien fietsen in het stadion waar voor, tijdens en na de show op gefietst kan worden. "Fietsen wekken energie op, dat wordt opgeslagen in onze batterij en die batterij wordt een dag later ingezet voor de show."

Losse stroompunten

Ook komen concertgangers zonnepanelen tegen in het stadion. "Die opgewekte energie wordt ook weer opgeslagen in de Wattsun en weer gebruikt voor van alles en nog wat tijdens de show. Zo'n concert vraagt veel stroom en je hebt op veel kleine plekken ook losse stroompunten nodig. Daarvoor wordt ons systeem ingezet", vertelt de Eijsdenaar.

Minder CO2 uitstoten

Voor het kleine bedrijf, dat in Arnhem is gevestigd, is het de grootste klus tot nu toe. "Wij zijn Wattsun begonnen in 2016 met als doel om duurzame energie overal beschikbaar te maken. We zijn gestart in de festivalwereld. Coldplay heeft ons twee jaar geleden benaderd." De band, bekend van onder andere Fix You, Viva la Vida en Magic, wil minder energie verbruiken tijdens concerten. "Coldplay heeft als doel om 50 procent minder CO2 uit te stoten dan voorheen", weet Olieslagers. "Daar hebben ze verschillende middelen en innovaties voor ingezet. Een van innovaties die ze kiezen, is de Wattsun."

Super gaaf

Dat de wereldbekende band uitgerekend in zee is gegaan met hun kleine, duurzame bedrijf is voor de Limburger een eer. "We vonden het natuurlijk super gaaf dat Coldplay contact opnam. Dat is een bevestiging voor ons dat wij een product hebben dat voor dit soort grote concerten interessant is. Wij hebben het doel om duurzame energie overal beschikbaar te maken. Dus de ambities die Coldplay en wij hebben, liggen engszins op één lijn. "

Helpen met opbouw

Het betekent overigens niet dat Olieslagers zelf bij elke show van de wereldtoer is, die in maart dit jaar begon. "We zijn bij drie concerten geweest. Meestal zijn we een aantal dagen van tevoren daar. We helpen dan met de opbouw en kunnen het team tips geven hoe ze onze systemen het beste kunnen gebruiken. Op dit moment gaat het super goed en hoeven we er niet meer bij te zijn."

Succes vieren

Zanger Chris Martin is zelf nog niet voor of na de show langsgekomen bij Olieslagers en zijn collega's voor een praatje. "Dat gaat waarschijnlijk wel nog gebeuren. Voorlopig zijn ze nog keihard bezig met hun show en hebben ze nog geen tijd voor hun partners." Binnenkort bezoekt Olieslagers met zijn team weer een concert. "Om te genieten van de show. En het succes te vieren."
Coldplay sluit volgend jaar de wereldtour af in Amsterdam in de Johan Cruijff Arena op 15, 16, 18 en 19 juli.