70.000 bezoekers voor Dagboek: 'Het blijft spannend'

Dagboek van een Herdershond © Toneelgroep Maastricht
De musical Dagboek van een Herdershond heeft tot nu toe 70.000 kaarten verkocht. In totaal zijn er 78 voorstellingen en op dit moment is ruim de helft daarvan achter de rug.
De productie 'lijdt daarmee geen gevaar meer', zegt uitvoerend producent Frans Hendrickx. "Het is zo'n ambitieuze productie, maar ik ben echt waanzinnig trots op wat we bereikt hebben al."

Blijft spannend

De musical is een samenwerking van Toneelgroep Maastricht en Albert Verlinde Producties. Begin mei ging de productie in premiere. Zakelijk leider van Toneelgroep Maastricht en uitvoerend producent Frans Hendrickx: "Toen we hiermee begonnen, waren we echt heel voorzichtig. Gaat het wel lukken? Het is zo'n grote productie. En je bent van zoveel dingen afhankelijk. Corona bijvoorbeeld. Misschien hadden we de zaal maar half kunnen vullen vanwege corona-maatregelen, maar ook als corona toeslaat binnen de cast en crew heb je meteen een probleem. Dus het blijft spannend, ook de komende weken. Het weer wordt beter, de vakantie komt eraan. Maar de productie lijdt financieel gezien geen gevaar meer."

Niet verlengen

De voorstelling loopt tot en met 17 juli. In totaal heeft de voorstelling dan 11 weken gedraaid, inclusief try-outs. Al eerder werd besloten om niet te verlengen: "Dat heeft ook met artistieke kwaliteit te maken," zegt Hendrickx, "je moet iedereen op de been brengen. We doen ook een groot beroep op verenigingen, dus we hebben al inderdaad al eerder besloten om dan te stoppen en niet nog eens te verlengen."

Lege plekken op tribune

Dagboek van een Herdershond wordt uitgevoerd in het MECC in Maastricht, met een grote tribune voor 1800 mensen. In de weekends is die goed gevuld, doordeweeks zijn er wat meer plaatsen onbezet. Hendrickx: "Die grote tribune heeft te maken met het feit dat het een grote productie is natuurlijk, maar ook dat we op voorhand niet wisten of er nog afstandsregels zouden zijn. Daar hadden we wél rekening mee gehouden door zo'n grote tribune neer te zetten, een puur praktische afweging dus. Maar het klopt, als je dan minder dan duizend mensen binnen hebt op een avond, heb je toch lege plekken. De volgende keer zou ik misschien voor een wat kleinere tribune kiezen."
De totale capaciteit van de hele speelperiode is 140.000 kaarten. Met 70.000 verkochte kaarten op dit moment en dik vier weken te gaan is Hendrickx erg blij: "Ik ben echt waanzinnig trots op wat we al bereikt hebben. De reacties van de bezoekers zijn positief en voor zo'n ambitieuze productie vind ik het echt een onwaarschijnlijk succes."