Jubileum Chapeau: al 25 jaar het 'goede van Limburg'

Na 25 jaar weet 'Jo Chapeau' nog van geen ophouden © L1
Dé glossy van Limburg bestaat 25 jaar. Al ziet oprichter Jo Cortenraedt dat niet als de correcte omschrijving van zijn blad Chapeau.
Dinsdagavond kwam het tijdschrift met een jubileumnummer. Een feestje voor relaties en bekenden volgt later.

Verhaal voorop

In het 25-jarige bestaan is de filosofie niet veranderd. Cortenraedt wil de mooie kanten van Limburg portretteren. In woord én in beeld, maar wel vanuit een journalistieke inslag. "Dat betekent dat het verhaal voorop moet staan. Natuurlijk moeten we het hebben van commercie. Maar een advertentie of samenwerking moet wel passen. Anders laten we het voorbijgaan, ook al zouden we er goed aan kunnen verdienen."

Mediaplatform

Chapeau ontwikkelde zich in een kwart eeuw van een tijdschrift tot compleet mediaplatform. Na het magazine kwamen ook tv-programma's in dezelfde stijl. Dat begon al meteen na de oprichting in 1997 toen ook regionale tv begon met TV8. Met zijn journalistieke ervaring als correspondent van De Telegraaf en de NOS begon Cortenraedt met een eigen programma De Sjiek van Limburg. Later evolueerde dat tot langlopende reeksen Limbourgeois en Chapeau TV.

Vasthouden aan papier

Anno 2022 is ook online belangrijk geworden, maar Cortenraedt ziet nog altijd heil in papier. Juist een blad in dit segment en met dit aanbod wil je in je handen houden. "Bijvoorbeeld om te lezen in bad of met een fijn glas wijn in je hand"’ Voor de toekomst ziet hij het dan ook zonnig in. "Er zijn nog onderwerpen en ideeën genoeg voor de komende jaren", lacht hij.

Opvolging

Nu zijn zoon Xavier inmiddels een jaar of zeven in het bedrijf zit, denkt Jo ook al langzaam aan een toekomst waarin hij een stapje terug doet. Maar voorlopig vindt hij het nog veel te leuk om te stoppen.