Overslaan en naar de inhoud gaan

Enquete: 'Onzinberichten' schaden imago 1Limburg niet

Geplaatst opwoensdag 14 september 2016 - 10:59

Jong publiek aanspreken dat we met krant en omroep niet meer bereiken. Dat was een hoofddoel van 1Limburg bij de start op 14 september 2014. Twee jaar na dato kunnen we concluderen dat aan die opdracht is voldaan.

Toch valt er nog veel te winnen, blijkt uit een imago-enquête die we dit voorjaar onder bezoekers hebben gehouden. 1Limburg oogst waardering voor de snelle en betrouwbare berichtgeving. Maar echt sexy vinden bezoekers ons niet.

Wulpse vormen
Oei, was de eerste gedachte toen recent een artikel over de boerinnenkalender op 1Limburg verscheen. Het ging over Ellen Maessen uit Walem. In 2017 mogen we een maand lang haar wulpse vormen op die kalender bewonderen. Welke maand is nog niet bekend, te oordelen naar haar outfit zal het niet in de winter zijn.

Bereik versus imago
Veel collega’s bij de redacties van L1 en De Limburger kunnen niet lachen om dit soort berichten op 1Limburg. Ze vinden dat we er afbreuk mee doen aan het serieuze journalistieke imago van krant en omroep. Ze hebben een punt, want het journalistieke belang van de boerinnenkalender is natuurlijk nul - de emancipatie van plattelandsvrouwen waarvan de uitgever rept is niet meer dan een creatief alibi om sexy plaatjes aan de muur te hangen. Maar op 1Limburg wordt massaal op dit soort berichten geklikt, ook door jonger publiek. Hoe ver kunnen we gaan om het bereik aan te jagen, zonder het imago van de L1 en De Limburger te riskeren?

Opgeheven vingertje
Natuurlijk is dat op de eerste plaats een interne discussie. Een imago valt of staat met de mores die je jezelf oplegt. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard en vooral in de journalistiek moet je daar uiterst zorgvuldig mee omgaan. Wij journalisten trekken met opgeheven vingertje het establishment aan de jas. Dat kun je je alleen permitteren als je zelf brandschoon bent. Sommigen vinden dat bij een onderwerp als de boerinnenkalender vergezocht, maar je wilt als serieus medium niet naar je hoofd krijgen dat je seksistisch bezig bent.

Na een korte interne afweging hebben we de hoofdfoto vervangen door een prudentere versie.

Janzen en Dumoulin
Dit soort discussies voeren we wel vaker. De redactie van 1Limburg zoekt journalistiek het randje op om jong publiek aan te spreken. Voor sommige journalisten van L1 en De Limburger zijn we dat randje al heel lang geleden gepasseerd met de rubriek entertainment, waar we vrijwel dagelijks 'onzinberichten' plaatsen over het wel en wee van bekende Limburgers als Chantal Janzen en Tom Dumoulin.

Vreten
De bezoekers van 1Limburg vreten die berichten. Dat maakt eens temeer duidelijk dat onze traditionele benadering met krant en omroep niet meer werkt. We moeten nieuwe wegen vinden om aantrekkelijk te blijven. Dat lukt alleen als je bereid bent risico’s te nemen.

Serieus of niet
Hoe groot die risico’s zijn, weten we eigenlijk niet. Hoe bepalen jongeren welke media ze serieus moeten nemen en welke niet? Ze zijn opgegroeid in een wereld waarin ze dagelijks worden gebombardeerd met informatie. Misschien zijn ze daardoor wel beter in staat serieuze informatie van flauwekul te scheiden en te relativeren dat leidende media ook lichtere onderwerpen brengen.

Kompas
Het betekent dat we journalistiek niet meer alleen van ons eigen kompas uit kunnen gaan. Veel belangrijker is hoe het publiek er zelf tegenaan kijkt. De imago-enquête die we dit voorjaar hebben gehouden, was voor 1Limburg dan ook van groot belang. We wilden niet alleen weten wie ons bezoekt en wat we kunnen verbeteren, maar vooral hoe het publiek ons ziet.

Enquête
De enquête werd uitgezet op alle kanalen: website, app, Facebook, Twitter, Whatsapp, Instagram en de nieuwsbrief die we dagelijks per mail versturen. Dat leverde op alle kanalen samen ruim 14.000 ingevulde formulieren op.

Goede afspiegeling
De eerste conclusie die we kunnen trekken is dat 1Limburg een breed bereik heeft, onder alle leeftijds- en opleidingscategorieën in de provincie. Met zo’n negen miljoen bezoeken per maand en meer dan 100.000 Facebooklikes is 1Limburg uitgegroeid tot een van de grootste regionale nieuwsplatforms van Nederland. Ook onder jongere doelgroepen: ruim vier op de tien respondenten is jonger dan 45 jaar, bijna drie op de tien onder de 35 jaar. De respondenten vormen daarmee een goede afspiegeling van de Limburgse bevolking - de jongste leeftijdsgroepen buiten beschouwing gelaten. Dat geldt ook voor het opleidingsniveau: de respondenten komen uit alle lagen van de Limburgse bevolking.

Wat vinden die mensen van 1Limburg?

Snel en betrouwbaar
Om dat te peilen vroegen we bezoekers waarmee ze 1Limburg het meest associëren. Op alle kanalen, ook Facebook, scoren Snel nieuws en Betrouwbaarheid het hoogst. Respondenten zijn vooral positief over het actuele karakter. Als je wilt weten wat er in Limburg gebeurt, moet je bij 1Limburg zijn. Dat zien we dagelijks terug in de bezoekerscijfers: bij grote verkeersproblemen of gebeurtenissen die de hele provincie raken, gaan de bezoekersaantallen als een raket omhoog. Toen op 16 augustus de straatverlichting in Limburg uitviel, zaten binnen een kwartier ruim tienduizend mensen op 1Limburg.

Facebook
Opvallend is dat ook bezoekers van de 1Limburg-pagina op Facebook ons vooral waarderen om het snelle nieuws. Juist op Facebook doen lichtere onderwerpen, bijvoorbeeld uit de categorie entertainment, het beter dan 'hard' nieuws over ongelukken en branden. Toch geven ook bezoekers hier aan dat ze 1Limburg vooral om het snelle en betrouwbare nieuws waarderen. Facebook is een sociaal medium, vandaar dat het niet zo verwonderlijk is dat gebruikers een wat andere definitie van nieuws hebben.

Jong en spraakmakend
De verwachting was dat vooral het publiek op Facebook hoger zou scoren op Jonge uitstraling en Spraakmakend. Het overgrote deel van het jongere publiek komt bij 1Limburg binnen via Facebook, waar de verstrooiingsfactor hoog is. Toch scoort 1Limburg gemiddeld op deze begrippen. De score wijkt nauwelijks af van de antwoorden op deze vraag op de andere kanalen.

Wel degelijk, niet sexy
De conclusie lijkt gerechtvaardigd dat 1Limburg in twee jaar tijd is uitgegroeid tot een groot en gevestigd nieuwsmerk met een heel degelijk imago. Echt sexy worden we niet gevonden. Dat onderstreept in elk geval dat de journalistieke fratsen die we in de ogen van de moederredacties uithalen niet het gevreesde negatieve imago-effect hebben gehad.

Roddelblad
Integendeel, bezoekers kunnen het wel waarderen dat we af en toe wat verstrooiing brengen tussen het harde nieuws. Hoewel slechts een klein deel van de respondenten opmerkingen achterliet over dit onderwerp, zijn de reacties die we ontvingen overwegend positief. "Goede, bondige maar ook luchtige manier van verslaglegging", vat een bezoeker van de website samen. Slechts een enkeling ergert zich aan de berichtjes over bekende Limburgers, verloren knuffels en sexy kalenders: "Het lijkt soms een roddelblad met uiterst matige journalistiek", laat een respondent weten.

Kanttekeningen
We houden het in het achterhoofd, maar zien vooralsnog geen aanleiding onze koers te wijzigen. 1Limburg krijgt in de enquête als gemiddeld rapportcijfer een 7,7. Een 7,7 is een prachtige score. Ontegenzeglijk blijkt uit de enquête dat we een tone of voice en aanpak hebben gevonden die bij de behoeften van een breed publiek aansluit. Toch zijn er wel kanttekeningen te plaatsen bij het resultaat.

Trouw
Allereerst geven verreweg de meeste respondenten aan dat ze 1Limburg al meer dan een jaar kennen en dagelijks bezoeken. Door de doorlopende metingen die we verrichten weten we dat een aanzienlijk deel van de bezoekers 1Limburg slechts enkele malen per maand bezoekt. Trouwe bezoekers zijn dus oververtegenwoordigd onder de respondenten. Dat zijn waarschijnlijk ook de mensen die het meest tevreden zijn. Want wie niet content is, voelt ook minder aandrang zijn mening te geven. Hadden ze dat wel gedaan, dan was het rapportcijfer wellicht lager dan 7,7 geweest.

Oppervlakkig
Hoewel de mensen die negatief commentaar achterlieten ver in de minderheid zijn – het gaat om 5 tot 10 procent van het totale aantal opmerkingen – is er één verbeterpunt dat diverse malen wordt genoemd: de berichtgeving op 1Limburg mag minder oppervlakkig zijn. Het mag vreemd klinken, maar dit sluit precies aan bij de opzet van 1Limburg. Dat is vooral bedoeld is als gratis platform voor snel en kort nieuws. Wie meer diepgang wil, wordt doorverwezen naar L1 en De Limburger.

Moederbedrijven
De reacties onderstrepen dat we dat laatste beter moeten uitleggen. We zien dat ook terug in de antwoorden op de vraag waarmee 1Limburg wordt geassocieerd. Iets meer dan de helft van de respondenten weet dat 1Limburg zowel bij L1 als De Limburger hoort. Ruim een vijfde legt een verband met geen van beide moederbedrijven. Een kleine 20% legt vooral een link met L1 en slechts 6% met De Limburger.

Zichtbaarder
Om dat te verbeteren hebben we recent de moedermerken prominenter zichtbaar gemaakt op de website en in de app. Vanuit 1Limburg willen we dit publiek namelijk doorgeleiden naar de rest van het journalistieke aanbod dat we in huis hebben. Daarvoor is essentieel dat bezoekers weten dat L1 en De Limburger sámen zorgen voor de inhoud van 1Limburg.

Toekomst
Aan het rapportcijfer kunnen we pas echt waarde toekennen als we de enquête volgend jaar overdoen. Pas dan zien we of we vooruitgang hebben geboekt of achteruit zijn gegaan. We sorteren daarop voor met een reeks vernieuwingen. Dit najaar gaan we aan de slag om de gebruikservaring van app en website, vooral de snelheid van de app, te verbeteren. Wie in de nieuwsbranche relevant wil blijven, kan het zich niet permitteren op zijn lauweren te rusten.

Rob van Well is als manager digitaal verantwoordelijk voor 1Limburg en Delimburger.nl

Kijk hier voor de vragen uit de enquete

Deel dit bericht via
Overzicht
Uitgelicht
Wat komt er op L1?

Daar hebben we de handige programmagids van L1 voor. Hier zie je direct hoe laat je favoriete programma op L1 TV of L1 Radio begint!

Kijk in de programmagids van L1

Gerelateerde berichten

Een jaar 1Limburg: over verrassingen en valkuilen
Hoe gaat 1Limburg om met berichtgeving over zelfdoding?
Hoe gaat 1Limburg om met beelden van ongelukken?
1Limburg genomineerd voor website van het jaar
Overzicht
Spectaculaire opening Cultura Nova live op L1 TV
Uitgelicht
Spectaculaire opening Cultura Nova live op L1 TV

Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ingrid van Engelshoven zal vrijdag 23 augustus de 29e editie van theaterfestival Cultura Nova openen. De minister zal het startsein geven voor de openingsvoorstelling, een spectaculaire opvoering van Romeo & Julia door Toneelgroep Maastricht in samenwerking met internationale gezelschappen, La Fabrique Royale/Zéro Degré en Groupe F.

Vrijdag vanaf 21:30 live op L1 TV
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart