Opdrachtgever BMW beëindigt de autoproductie bij VDL Nedcar in 2023. Dat slechte nieuws heeft de autofabriek in Born te horen gekregen.
VDL Nedcar maakt voor het Duitse automerk verschillende modellen van de Mini en de BMW X1.
Lees ook: De roerige geschiedenis van de autoproductie in Born
Heftig
"Dit is heel heftig en ook zorgelijk", zegt directeur Paul van Vuuren van Nedcar. "Maar wij hebben nog steeds de volle steun van VDL (moederbedrijf red.) dat we in Born ook na 2023 auto's kunnen blijven bouwen."
Maar dan moeten zich wel nieuwe opdrachtgevers aandienen. "We hebben mensen in de markt die voor ons bezig zijn met nieuwe opdrachtgevers. Dat gaat vooral over Aziatische startups die elektrische auto's willen laten bouwen. Dat is voor ons een grote kans. Ik heb ook geen glazen bol, maar ik heb er groot vertrouwen in dat wij straks weer andere auto's bouwen."
Op dit moment zijn er dan ook geen gevolgen voor de ongeveer 4.500 mensen die in dienst zijn bij VDL Nedcar. "De komende jaren werken we gewoon nog door. En zoals gezegd, wij zijn een aantrekkelijke partij om ook na 2023 voor anderen auto's te bouwen."
Lees ook: Vakbond over vertrek BMW bij Nedcar: 'Komt hard binnen'
Mondiale dip
Dat het niet goed gaat op de mondiale automarkt is een gegeven. Consumenten willen steeds vaker een elektrische auto, dieselauto's rijden wordt ontmoedigd, fabrikanten aarzelen nog over welke weg ze moeten inslaan en daarom wordt bij de productie van de conventionele benzineauto op de denkbeeldige rem getrapt. Maar ook handelsoorlogen en de onzekerheid rondom de Brexit en de corona-pandemie beïnvloeden de autohandel negatief.
BMW X1
Voor het model X1 van BMW was er vorig jaar nog goed nieuws: de productie in Born was verlengd tot 2030. Maar halverwege dit jaar keerde het tij en verbrak BMW dat contract. De X1 zou nog maar tot 2023 in Born worden gemaakt. De vraag naar het model was ingezakt door de coronapandemie en andere tegenzittende marktomstandigheden.
Tijdelijke opleving
Een kleine twee weken geleden liet VDL Nedcar nog weten dat er per direct 150 paar extra handen nodig waren omdat BMW de productie van die modellen dit najaar wil verhogen. Maar daarbij plaatste de autofabriek zelf ook al de kanttekening dat dit maar tijdelijk zou zijn; de verwachting was er al gelijk dat de opleving begin komend jaar weer voorbij zou zijn.
Grillig
De onzekerheid bij Nedcar hoort bij het bedrijf omdat het meebeweegt met de soms grillige automarkt. Het voortbestaan van de autofabriek in Born heeft sinds de jaren 60 vaak aan een zijden draad gehangen. Toch wist het bedrijf tot nu toe in tijden van nood steeds weer nieuwe opdrachtgevers te vinden.
Lees ook: Corona en malaise automarkt nopen BMW tot reorganisatie