Met een elektrische koeler heeft Maastricht Aachen Airport vrijdag een nieuwe stap gezet om de geluidsoverlast terug te dringen.
De zogeheten Pre Conditioned Air Unit, een PCA, is officieel in gebruik genomen.
Luidruchtige hulpmotor
Vliegtuigen die volgeladen met bijvoorbeeld bloemen aan de grond staan op Maastricht Aachen Airport, hoeven voortaan geen gebruik meer te maken van hun luidruchtige hulpmotor om de lading op temperatuur te houden.
De provincie Limburg besloot vorig jaar om voor één miljoen euro stille elektrische apparatuur aan te schaffen. Deze zogenoemde Pre Conditioned Air Unit of PCA draait nu volop. Gedeputeerde Joost van den Akker vond het een mooi moment. "Dit zorgt voor veel minder geluidsoverlast voor de omgeving en is een goede stap in de verduurzaming van het vliegveld."
Lees verder na de video
De PCA koelt de vliegtuigen zonder dat die daarvoor hun eigen airconditioning hoeven te gebruiken. Dat is niet alleen nuttig voor bloemen of groente, maar ook voor medicijnen die bij een bepaalde temperatuur bewaard moeten worden.
Omwonenden
Zonder PCA moesten vrachtvliegtuigen van hun hulpmotor, een kleine turbinemotor, daarvoor zo'n 2 uur laten draaien. "De geluidsoverlast was hierdoor echt enorm", zegt omwonende Jean-Paul Peters uit Ulestraten. "Met dit systeem wordt weliswaar de geluidsoverlast door werkzaamheden op de grond verminderd, maar de overlast in de lucht die blijft."
Aanwinst
Directeur Jos Voeren van het vliegveld noemt het een goede stap. "De PCA is zeker een aanwinst. Het is een van de eerste stapjes om volledig klimaatneutraal te gaan werken wat betreft de grondgebonden activiteiten. Fijn dat omwonenden daar als eerste van profiteren."