Eén op de acht Limburgers drinkt minstens één keer per week een alcoholvrij biertje.
Daar staat tegenover dat iets meer dan de helft van de Limburgers nooit een 0.0 biertje besteld. Dat blijkt uit een enquête-onderzoek van Kieskompas dat is uitgevoerd in opdracht van LocalFocus.
Rijden
De verkoop van alcoholvrij bier zit de afgelopen jaren in de lift. Sinds 2010 is de consumptie van 0.0 bier ruim vervijfvoudigd. In Zeeland is de groep mensen die aangeeft regelmatig een alcoholvrij biertje te drinken het grootst. Daar kiest ruim 22 procent wekelijks voor 0.0 bier. In Overijssel is een malt-biertje of alcoholvrije Radler het minst populair. Bijna 70 procent kiest nooit voor een alcoholvrije variant.
Bewust genieten
De meeste mensen die alcoholvrij bier drinken, kiezen voor deze variant omdat ze nog moeten rijden. Ruim een kwart van de ondervraagden drinkt alcoholvrij omdat ze minder alcohol willen drinken en een vijfde kiest voor 0.0 om een nieuw biertje uit te proberen.
Nederlandse Brouwers, de overkoepelende organisatie van bierbrouwerijen, voorspelt dat het 'bewuste genieten' gaat doorzetten. Dat sluit aan bij "zowel de trend van het steeds meer verantwoord omgaan met alcohol en de dalende alcoholconsumptie, als de populariteit van speciaalbier."