De Duitse rederij Gefo wil de maximale schade inperken die bij het bedrijf kan worden geclaimd na de aanvaring van de stuw in Grave.
Het bedrijf vraagt daarvoor in maart aan de Maritieme Kamer van de rechtbank in Rotterdam om een zogenoemd fonds beperkte aansprakelijkheid te mogen instellen. Dat hebben de Rotterdamse rechtbank en het ministerie van Infrastructuur woensdag gezegd.
Aanvaring
Een schip geladen met benzeen ramde op 29 december de stuw in Grave. Daardoor zakte de waterspiegel van de Maas tussen Grave en Afferden een aantal meter. Het scheepvaartverkeer lag daardoor bijna een maand stil. Verder kwam een aantal woonboten in de Paesplas scheef te liggen.
Miljoenen
De schade loopt minimaal in de tientallen miljoenen euro's, maar minister Schultz van Haegen (Infrastructuur) stelt geen noodfonds in, zo heeft zij aan de Tweede Kamer laten weten.
Brandbrief
De Limburgse werkgevers leggen zich niet neer bij de afwijzing van een noodfonds door de overheid voor gedupeerden die schade hebben geleden. Volgens een woordvoerder van de LWV wordt er deze week nog een brandbrief gestuurd naar het ministerie om toch te komen tot compensatie voor schippers en bedrijven.
Het ministerie van Infrastructuur is van mening dat gedupeerden maar moeten aankloppen bij de rederij en de verzekeraar van het schip.
Elke dag het belangrijkste nieuws in je mail? Dat regelen we voor je. Klik hier.