Overslaan en naar de inhoud gaan

Dichterbij-bestuurders maken excuses na schandaal

Geplaatst opwoensdag 11 september 2019 - 22:30

Een melding van mogelijke mishandeling op een zorglocatie van Dichterbij in Gennep bleef maandenlang binnenskamers. Bestuurders van de zorgorganisatie maken hiervoor excuses.

Hoewel er meerdere manieren zijn om klachten of signalen van misbruik te melden binnen de organisatie, werd er niets gedaan met een melding over vreemde blauwe plekken bij meervoudig gehandicapte jongeren.

'We wisten het niet'
"We wisten het simpelweg niet", zegt bestuurder Cecile Stallenberg. "Dat is natuurlijk verschrikkelijk en dat had niet gemogen", zegt de andere bestuurder Monique Caubo. De conclusie van het bestuur is dan ook dat er daardoor niet proactief gehandeld is waar dat wel had gemoeten.

Blauwe plekken
Juist dit laatste neemt een deel de ouders van de veertien getroffen kinderen de organisatie van Dichterbij kwalijk. Zelf trokken ze in juli 2018 al aan de bel. Verdachte blauwe plekken van meervoudig gehandicapte kinderen werden gemeld, maar niet verder onderzocht.

Aangifte tegen uitzendbureau
Enkele maanden na die eerste melding kwam er een misbruikzaak aan het licht. Er werd aangifte gedaan tegen drie medewerkers die in dienst waren via een uitzendbureau. Ze worden verdacht van mishandeling en mogelijk misbruik van meervoudig gehandicapte jongeren. Het politieonderzoek loopt nog.

Lees ook: Dichterbij deed eind 2018 al aangifte van misbruik

Te weinig mankracht
Nadat de zaak uitkwam, nam Dichterbij actie. De contacten met het uitzendbureau werden verbroken en de ouders van de veertien jongeren werden ingelicht. Door het wegvallen van extern personeel, bleef er te weinig mankracht over en moest de Gennepse locatie Logterberge worden gesloten.

Openheid van zaken
Caubo is pas aangetreden nadat de zaak aan het rollen kwam, Stallenberg was wel al in functie. De zaak speelde al in 2018, maar kwam in juli van dit jaar in de media nadat ouders hun het verhaal in de openbaarheid brachten. Een aantal van hen was boos over de gang van zaken en het uitblijven van een openbare reactie. De twee bestuurders willen nu de mediastorm geluwd is, graag openheid van zaken geven en vertellen wat er sindsdien gedaan is.

Team stond alleen
Ze schetsen een beeld van een team dat onder druk stond en waarbij het niet boterde tussen de mensen op de werkvloer en de manager die het team aanstuurde. "Dat is natuurlijk geen excuus, maar kan wel verklaren waardoor bepaalde signalen niet de weg naar de top van de organisatie hebben gevonden", stelt Caubo. Toch waren er ook andere manieren om meldingen door te geven, buiten de manager om, zoals een klachtencommissie. Waarom die mogelijkheid niet benut is, kunnen de bestuurders niet verklaren. Een punt van aandacht is wel de verhouding tussen eigen personeel en externe inhuur. Die was ongeveer fifty-fifty. "Dat is een ongekend hoog aandeel. We streven naar zo min mogelijk inhuur, maar soms kunnen we door gebrek aan personeel niet anders. Gevaar is wel dat de kernwaarden van Dichterbij hierbij onder druk komen te staan", zegt Stallenberg. Dat de locatie na de breuk met het uitzendbureau dicht moest, toont ook aan hoe afhankelijk de zorginstelling op deze plek was van de externe inhuur.

Lees ook: Politie onderzoekt mogelijk misbruik zwaar gehandicapten

Niet juiste papieren
Ouders nemen de instelling ook kwalijk dat er onvoldoende screening is geweest op de medewerkers van het uitzendbureau. Zo zouden ze niet over de juiste papieren beschikken en onder meer geen verklaring omtrent goed gedrag (VOG) bezitten. Volgens Stallenberg werkt Dichterbij wel met honderd verschillende partijen als het om externe inhuur gaat en mag je er bij dit soort gespecialiseerde uitzendbureaus vanuit gaan dat ze gekwalificeerd personeel leveren met de juiste papieren. "Dat staat ook zo in de afspraken. Wij zijn ook niet een partij die in staat is om dat per geval te checken. We streven er wel naar om het aantal bureaus waarmee we samenwerken terug te brengen."

Openheid
Sinds het incident wordt er intern gehamerd op meer openheid en een veilige sfeer binnen de teams. Volgens de bestuurders zijn dit leerpunten waaraan gewerkt wordt en is er ook meer alertheid om te signaleren als het mis dreigt te gaan. Naast dingen die niet goed zijn gegaan, heeft de organisatie ook ontdekt dat veel dingen wel goed gaan. Stallenberg: "Ook dat leer je."

Keihard werken
Ook heeft het incident intern ook voor verbroedering gezorgd. "Veel mensen herkenden zich niet in het beeld van deze locatie. Vergeet niet dat wij 950 locaties hebben waar meer dan vierduizend mensen werken. Dat zijn allemaal mensen die keihard hun best doen om iedere dag goede zorg te leveren. Dat mogen we hierdoor niet vergeten. Veel van die mensen werden na de publicaties in de media aangesproken door hun omgeving", zegt Caubo.

Nazorg
Een ander belangrijk leerpunt is de nazorg aan de betrokken ouders. Stallenberg: "Natuurlijk zijn er gelijk een-op-een-gesprekken geweest met de betrokkenen en later ook groepsbijeenkomsten." Caubo vult aan: "We hebben ons echter onvoldoende gerealiseerd dat die nazorg niet ophoudt na twee maanden. Zelfs niet als de ouders na de sluiting van Logterberge hun kind hebben ondergebracht buiten Dichterbij. Die rol hadden we veel beter op kunnen pakken."

Geen nachtmerrie
Wakker gelegen hebben de twee bestuurders niet van de zaak. Caubo: "Natuurlijk is het verschrikkelijk, maar als je hierdoor wakker ligt of nachtmerries krijgt, heb je toch het verkeerde beroep gekozen. Je doet wat nodig is op dat moment en dat is vanuit je professionaliteit en naar eer en geweten handelen en zo de schade proberen te beperken." Op de vraag wanneer dit hoofdstuk kan worden afgesloten, zijn de bestuurders eensluidend: "Nooit. We moeten aandacht blijven geven aan deze zaken. En garanties geven dat het nooit meer gebeurt kunnen we helaas ook niet."

Deel dit bericht via
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00 20:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Uitgelicht
Meld je aan als kandidaat voor Kwizzele!

Wie heeft er zin in een spelletje? Je kunt je opgeven voor de leukste Limburgse cultuurkwis op tv en radio: Kwizzele! Test je kennis op het gebied van Limburgse kunst en cultuur, streektaal, geschiedenis, archeologie, streekgerechten, actualiteit en muziek.

Kwizzele is van maandag t/m donderdag op L1 TV om 17:00, 18:00 en 22:00.

Meld je hier aan als kandidaat voor Kwizzele!
Mijn Limburgs Hart
Uitgelicht
Steun de actie Mijn Limburgs Hart

Hoe ga je verder na een plotse hartstilstand overleefd te hebben? Limburgse cardiologen gaan op bezoek bij hun patiënten om een antwoord te geven op deze vraag. L1 zendt van eind mei tot eind september wekelijks een indringend verhaal uit van een patiënt die op een of andere manier is geconfronteerd met plotse hartstilstand.

De actie Mijn Limburgs Hart heeft als doel zoveel mogelijk geld op te halen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten in Limburg.

Meer over Mijn Limburgs Hart

Meest gelezen