Overslaan en naar de inhoud gaan
Advertentie

De Verstappen-vooruitblik: wat staat in 2019 op het spel?

Geplaatst opdonderdag 14 maart 2019 - 6:05

Na maandenlang getrappel in sportscholen, racesimulators en testbolides begint dit weekeinde het echte werk voor Max Verstappen. Wat staat er in het nieuwe Formule 1-seizoen voor hem op het spel?

In het vijfde seizoen van de Limburger in de koningsklasse van de autosport valt er voor Verstappen voldoende te bewijzen. Wij sommen vijf punten op:

1. Kan Verstappen de rol van onbetwiste 'nummer één' bij Red Bull aan?
Er is ten opzichte van voorgaande seizoenen geen ontkomen meer aan; Max Verstappen is de onbetwiste eerste coureur bij het Red Bull-team. In de afgelopen jaren was de meer ervaren Daniel Ricciardo de 'concullega' van de Limburger en gaf de teamleiding stelselmatig aan dat er geen onderscheid werd gemaakt tussen beide rijders. Nu is Ricciardo echter vertrokken - de Australiër verkaste in de winter naar het Renault-team - en is Pierre Gasly als nieuwe coureur ingevlogen.

De Fransman Gasly, die in 2018 zijn eerste volledige seizoen reed in dienst van Red Bull's opleidingsteam Toro Rosso, is dan wel anderhalf jaar ouder dan Verstappen, maar moet zijn sporen in de Formule 1 nog écht verdienen. De media-aandacht en sponsorverplichtingen zullen daardoor alleen maar toenemen aan het adres van Verstappen: hij is immers het duurste én belangrijkste paard van de renstal. Wil Verstappen een rolmodel zijn, dan komt het op meer dan alleen racetalent aan.

2. Hoe betrouwbaar is de Honda-motor?
De beelden van een gedesillusioneerde Verstappen die naast de baan verwijtend naar zijn bolide kijkt: in 2017 was het bij de Limburger meer regel dan uitzondering en ook in 2018 speelde de motor Verstappen, en zeer zeker ook Ricciardo, regelmatig parten. Dat lag niet aan het chassis van de Red Bull, maar aan de krachtbon in de auto: de Renault-motor. Dat was eind 2018 reden genoeg voor de Red Bull-bobo's om de knoop door te hakken en niet verder te gaan met de Franse motorleverancier. De nieuwe Netflix-serie Formula 1: Drive to Survive geeft overigens een aardige indruk van wat die vetrouwensbreuk achter de schermen teweegbracht.

Feit is dat de Red Bull's in het nieuwe seizoen over een Honda-motor beschikken. Het grootste voordeel is dat de Red Bull-technici en de Japanse fabrikant close met elkaar gaan samenwerken, waardoor chassis en motor beter op elkaar afgestemd zouden moeten zijn dan het geval was bij Red Bull's deal met Renault: de Fransen gingen vooral op eigen houtje te werk, wat begon te wringen op het moment dat de betrouwbaarheid van de motor te wensen over liet. Daarmee is niet gezegd dat de Honda-motoren per definitie betrouwbaarder zijn: in de afgelopen jaren vielen de auto's van McLaren - met Honda-motor - vaker uit dan het team lief was.

Foto: ANP

3. Ligt er een pole-position in het verschiet?
Het lijkt onwaarschijnlijk, maar er zijn nog een aantal zaken die Verstappen nog niet heeft weten te bolwerken in de Formule 1. Dat Mad Max races kan winnen hebben we al gezien, maar een race vooraan starten is tot nu toe een onhaalbare kaart gebleken. Het aantal nummer een-noteringen tijdens vrije trainingen is inmiddels niet meer op één hand te tellen, maar waar blijft die zo vurig gewenste pole-position?

Het bleek in de loop van 2018 wel dat Red Bull steeds vaker kon concurreren met de kwalificatiekoningen van Mercedes en Ferrari, zeker op het moment dat Verstappen de beschikking kreeg over de party mode: een instelling waarbij het vermogen van de auto tijdelijk extreem opgeschroefd kan worden. De jongste polesitter aller tijden gaat Verstappen echter niet meer worden: de laatste kans om Sebastian Vettel op dat vlak uit de boeken te rijden verspeelde Verstappen tijdens de laatste grand prix van 2018.

4. Kan Max het meest succesvolle seizoen in zijn carrière overtreffen?
Twee zeges, twee snelste ronden, elf podiumplaatsen en de vierde plaats in het rijdersklassement: het zijn de cijfers die bij het meest succesvolle seizoen van Verstappen tot dusver horen. En dat was niet geheel toevallig het jaar 2018. De 249 WK-punten die dat opleverde betekenden bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder (168). Er is echter nog genoeg 'ruimte naar boven', want Verstappen zal de eerste zijn om te stellen dat twee overwinningen in een heel seizoen te weinig is.

Technisch topadviseur Helmut Marko gaf na afloop van de twee testweken in Barcelona aan minstens vijf Red Bull-overwinningen te verwachten van zijn coureurs. Het leeuwendeel daarvan zou door de man met de leeuw op zijn helm verzorgd moeten worden. Een nieuwe puntenverdubbeling zou Verstappen in 2019 gegarandeerd de WK-titel opleveren; het ligt alleen niet in de lijn der verwachting dat de daarvoor benodigde twintig racezeges in het verschiet liggen. Dat is zelfs voor het Limburgs racemonster een onmogelijke opgave.

Verstappen in actie tijdens de tests in Barcelona.
Foto: ANP

5. Levert Limburg in 2019 de jongste wereldkampioen ooit?
Waar rallycoureur Henk Vossen en Formule E-piloot Robin Frijns regelmatig goede dingen laten zien, moge het duidelijk zijn dat er maar één Limburgse coureur is waarvoor een wereldtitel in de Formule 1 in het verschiet ligt: Max Verstappen. Vrijwel alle kenners zijn het erover eens dat het niet een kwestie is óf, maar wanneer Verstappen de wereldtitel opeist. De jongste racewinnaar ooit - we memoreren nog maar eens de achttienjarige Verstappen die in 2016 in zijn eerste race voor Red Bull iedereen het nakijken gaf - is erop gebrand ook de jongste wereldkampioen ooit te worden.

Ook die titel is nu nog in handen van Sebastian Vettel, die in 2010 welgeteld 23 jaar en 134 dagen oud was. Regerend wereldkampioen staat tweede op het lijstje van jongste wereldkampioenen, in 2008 was hij 23 jaar en 300 dagen oud toen hij zijn eerste van tot dusver vijf wereldtitels greep. Verstappen wordt op 30 september aanstaande 22 jaar oud, wat betekent hij - tenzij een ander jong talent voor een stunt zorgt - in 2019 óf 2020 wereldkampioen moet worden om zich tot de jongste aller tijden te kronen. Genoeg om voor te rijden, dus.

Australië
Het nieuwe Formule 1-seizoen gaat aankomend weekeinde van start op het circuit van Albert Park in het Australische Melbourne. De race begint zondagochtend om 06:10 uur.

NIEUW: Kwizzele! Test je Limburgse kennis. Maandag t/m donderdag 17:00, 18:00 & 22:00 op L1 TV

Advertentie
Deel dit bericht via
1limburg graphic amateurvoetbal

Bekijk de amateurvoetbaluitslagen.

Advertentie
Overzicht
Pinkpop-kaarten
Uitgelicht
Win twee Pinkpop weekendkaarten en campingplaats
Inschrijven
Uitgelicht
Schrijf je in voor de voorronden van het LK Latje Trap 2019

De inschrijvingsperiode voor deelnemers van de tweede editie van het LK Latje Trap is geopend. Met het evenement wil L1, in samenwerking met Moonen Movies, vanuit haar maatschappelijke functie als publieke omroep meer aandacht vestigen op het amateurvoetbal in de provincie. Het kampioenschap bestaat uit een vijftal voorronden bij jou in de buurt en één finaleronde. De finaleronde wordt bij de start van het nieuwe voetbalseizoen afgewerkt op een finalewaardige locatie, namelijk in het stadion van één van de Limburgse profclubs.

Schrijf je hier in voor de voorronden
EK Triathlon in Weert live op L1.nl
Uitgelicht
EK Triathlon in Weert live op 1Limburg en L1.nl

Zwemmen, fietsen en hardlopen: ook in 2019 belooft de Stadstriathlon in Weert wederom een waar spektakel én een slijtageslag te worden. Het evenement is dit jaar tevens het decor van het EK Triathlon. L1 en 1Limburg zijn er live bij.

Je kunt beelden de races via livestreams volgen op 31 mei t/m 2 juni.

Bekijk hier de livestreams
1Limburg Festivals
Uitgelicht
Festivalagenda

De festivalagenda in Limburg puilt uit. Al het nieuws over artiesten, programmering en andere informatie die je niet mag missen vind je bij 1Limburg.

Festivalagenda
L1mbo Top 100
Uitgelicht
Stem op je favoriete Limburgse liedje!

Voor de 23e keer wordt de L1mbo Top 100 met de grootste Limburgse hits aller tijden uitgezonden op Hemelvaartsdag 30 mei 2019. En jij zorgt voor de samenstelling van de lijst!

Breng hier je stem uit

Meest gelezen