Overslaan en naar de inhoud gaan

Corona en malaise automarkt nopen BMW tot reorganisatie

Geplaatst opdonderdag 15 oktober 2020 - 17:43

De geruchten waren er al langer, maar donderdag kwam er dan eindelijk duidelijkheid: na 2023 rollen er geen BMW-modellen meer van de band bij autofabriek VDL Nedcar in Born.

Woordvoerster Sandra Schillmöller van de Duitse autofabrikant haast zich om vanuit het hoofdkantoor in München te benadrukken dat het niet aan VDL Nedcar ligt. "Ons besluit heeft niets te maken met de operatieve performance van VDL Nedcar, dat zich ruimschoots heeft bewezen op het vlak van kwaliteit en professionaliteit", zegt ze tegen L1.

Onzekere markt
Maar waarom moeten de eerdere afspraken met de autoproducent in Born dan toch opengebroken worden? Immers, de BMW X1 zou er aanvankelijk nog geproduceerd worden tot 2030 en VDL Nedcar had ook gehoopt de opvolger van het Mini-model Countryman in huis te halen. Maar het contract voor de X1 werd vorig jaar november al opengebroken en begrensd op 2023. En de Countryman, die gaat BMW nu in zijn eigen fabrieken maken.

Lees ook: Enorme klap voor Nedcar: BMW stopt productie in 2023

Toen was er corona
De mondiale automarkt staat op de drempel van een grote transitie: steeds meer consumenten willen elektrisch rijden. De vraag naar (traditionele) auto's is ingezakt: benzine wordt steeds minder populair en diesel als brandstof voor personenauto's is al helemaal uit de gratie. Deze ontwikkeling was al gaande, maar toen kwam er ook nog een pandemie die alles nog eens extra overhoop gooide. De verwachting is dat het geruime tijd zal duren voordat de auto-industrie hiervan herstelt.

In het rood
Professor Ferdinand Dudenhöffer van het in Duisburg gevestigde onderzoeksinstituut Center Automotive Research, verbonden aan de universiteit Duisburg-Essen, becijferde dat de meeste grote automerken in de eerste helft van het jaar geld hebben toegelegd op hun verkochte auto's. Slechts zes merken wisten een (bescheiden) winst te boeken per auto, waarbij Porsche aan kop gaat met 9.853 euro winst op elke verkochte auto, en Tesla 2.890 euro. De andere merken duiken onder de duizend euro: GM (780 euro), Skoda (748 euro), PSA-Opel (707 euro) en Toyota (533 euro winst per auto).

Reorganisatie
BMW komt niet in dat rijtje van winstmakers voor. Sterker: dit automerk legde in de eerste zes maanden van het jaar het meeste geld toe op elke auto die verkocht werd: 1.139 euro. Dat is bijna twee keer zoveel verlies per auto als fabrikanten Mercedes en Audi, hoewel het aantal verkochte auto's van Mercedes bijna net zo hard is gedaald als bij BMW: 23 procent.

Bij de directie hebben de slechte cijfers al tot een ware uittocht geleid. BMW staat nu voor een grote reorganisatie. Deze zomer werd bekend dat het bedrijf, met hoofdzetel in München, 6.000 banen wil schrappen. Voor het eind van het jaar moet twaalf miljard euro bespaard worden.

Herverdeling en transformatie
Volgens woordvoerster Sandra Schillmöller is BMW bezig om te kijken hoe de toekomstige productievolumes zo goed mogelijk over de bestaande fabrieken verdeeld kunnen worden. Baanbehoud voor de eigen medewerkers staat daarbij voorop. Tegelijk is het bedrijf druk doende de fabrieken zo goed mogelijk uit te rusten voor de transformatie naar elektrische auto's. Het kapitaal daarvoor moet door de bezuinigingsoperatie bij elkaar worden gebracht.

Marge
Het besluit om de opvolger van de Mini-Countryman terug te halen naar de eigen fabrieken - VDL Nedcar is een externe uitvoerder - moet in dit licht gezien worden. Met de vroegtijdige aankondiging dat de BMW-productie in Born in 2023 ophoudt, geeft BMW VDL Nedcar de mogelijkheid om de komende tijd andere opdrachtgevers te zoeken. Minister Eric Wiebes van Economische Zaken liet donderdag al weten het bedrijf daarbij te zullen helpen.

Lees ook: Wiebes: kabinet wil Nedcar helpen met zoektocht nieuwe klant

Deel dit bericht via
Overzicht
Uitgelicht
Astrid is het Vastelaovesgezicht 2022!

Er is ook dit jaar weer veel gestemd en na een spannende finale hebben jullie een nieuw Vastelaovesgezicht gekozen!

Het was een memorabele week vol spanning en prachtige vastelaovesgezichten. Met één grote winnares: Astrid Reijners uit Linne!

Bekijk hier meer
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Uitgelicht
Iedere zondag nieuwe recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In dit programma koppelt Henk plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak. Dat heeft al heerlijke vlaaien opgeleverd.

Iedere zondag op L1 TV! Met nieuwe overheerlijke recepten. En dat niet alleen. Henk nodigt iedere week een gast uit die gaat mee bakken!

Bekijk hier alle recepten

Meest gelezen