Overslaan en naar de inhoud gaan

Controles op maximaal baangebruik vliegveld Beek

Geplaatst opwoensdag 3 april 2019 - 14:45

Bij Maastricht Aachen Airport worden vliegtuigen gecontroleerd op het baangebruik. Sinds 1 april mogen vliegtuigen nog maar 2500 meter van de landingsbaan gebruiken. De afgelopen maanden was dat 2750 meter.

Twee controleurs van Safety Assessment of Foreign Aircraft (SAFA) voeren onaangekondigd controles uit op vluchten van en naar vliegveld Beek.

Lengte
In december vorig jaar heeft de provincie de lopende aanvraag voor een nieuwe vergunning ingetrokken. Daarin was het gebruik van de hele 2750 meter van de start- en landingsbaan voorzien. Op basis van die aanvraag gedoogde de minister alvast het gebruik daarvan. Deze gedoogsituatie is per 1 april beƫindigd, waardoor het maximale baangebruik is teruggebracht naar 2.500 meter.

Meer klachten
De reden voor de koerswijziging was dat duidelijk was geworden dat de berekeningsmethodes voor geluidsoverlast niet klopten. Ook de groeiende kritiek van omwonenden speelde mee.

Lees ook: Veel klachten vliegveld Beek van kleine groep

Controles
Tijdens de controles wordt onder andere het gewicht van het toestel nagetrokken, en hoe dit over het vliegtuig is verdeeld. Dit is van belang om te kijken welke baanlengte het vliegtuig nodig heeft. Verder wordt ook de technische staat van de toestellen onder de loep genomen, wordt gecheckt of de boorddocumenten kloppen en of de piloten een geldig brevet op zak hebben.

NIEUW: Kwizzele! Test je Limburgse kennis. Maandag t/m donderdag 17:00, 18:00 & 22:00 op L1 TV

Deel dit bericht via
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Overzicht
Advertentie
Deze ramp in Limburg raakt ons allemaal. Doneer nu en draag uw steentje bij!

Het Nationaal Rampenfonds heeft het bankrekeningnummer 777 opengesteld voor particulieren, bedrijven en instellingen die willen bijdragen aan de door de overstromingsramp getroffen gebieden in Zuid-Limburg.

Vanuit de landelijke overheid is al duidelijk gemaakt dat bij de leniging van de nood een belangrijke rol voor de rijksoverheid is weggelegd. Veel schade aan huizen en bedrijven is door verzekeringen gedekt. Maar er blijven ook noden over die niet uit andere bronnen gedekt worden. En juist voor die initiatieven wil het Nationaal Rampenfonds een financier zijn.

Bekijk hier wat u kunt doen
Uitgelicht
Pitlane, het autosportprogramma van L1

Iedere donderdagavond voorafgaand aan een Grand Prix te zien op L1 TV en de online kanalen van L1, waarin Xavier Maasen en Sem Caelen je bijpraten over de stand van zaken in het F1-circus.

Heb jij een vraag die je in een uitzending van Pitlane beantwoord wil zien worden? Stuur deze dan per email naar pitlane@L1.nl en misschien komt deze dan in de uitzending voorbij!

Kijk hier naar Pitlane
Henk Bakt
Uitgelicht
De lekkerste Limburgse recepten in Henk Bakt

"Henk Bakt" is het lekkerste bakprogramma op L1 TV. Programmamaker Henk Hover is in zijn vrije tijd fervent hobbybakker. In het programma koppelt hij samen met regisseur Eric Wijnhoven Limburgse plaatjes en artiesten aan vlaai en ander gebak.

Bekijk hier alle Limburgse recepten

Meest gelezen