Overslaan en naar de inhoud gaan
Advertentie

'Charmeoffensief moet arbeidsmigranten lokken'

Geplaatst opdonderdag 7 maart 2019 - 19:29

Om in de toekomst genoeg arbeidsmigranten naar Nederland te halen, is een charmeoffensief nodig.

Dat zegt bestuursvoorzitter Frank van Gool van uitzendbureau OTTO Work Force uit Venray.

Niet beloofde land
Volgens de topman kiezen veel potentiële werknemers voor andere Europese landen, omdat daar de arbeidsvoorwaarden beter zijn. "Nederland is niet meer het beloofde land. 1 op 3 arbeidsmigranten wil bijvoorbeeld naar Duitsland. Naar ons land maar 1 op de 10." Daarom wil hij dat bedrijven en overheid een campagne uitzetten. "Dat kunnen we doen via social media. Laat maar zien hoe mooi we zijn. Dat ze hier welkom zijn", zegt Van Gool. "Zo'n charmeoffensief is belangrijk, want we hebben de arbeidsmigranten hard nodig."

Andere berekening
Van Gool reageert daarmee op een oproep van D66-leider Rob Jetten. Die luidde donderdag de noodklok. Volgens Jetten tonen cijfers van het CBS aan dat er de komende jaren 50.000 arbeidsmigranten nodig zijn om alle vacatures te kunnen vullen. Maar die cijfers kloppen volgens de uitzendbranche niet. "Onze berekening komt uit op 150.000 tot 200.000."

Nijpend probleem
Naast een campagne moet Nederland ook zorgen dat er genoeg huisvesting is voor arbeidsmigranten. "Want dat is een nijpend probleem." In heel Nederland is er momenteel een groot tekort aan personeel in sectoren als de bouw, zorg, logistiek en techniek. En die vraag zal volgens de uitzendbranche alleen maar toenemen.

Optimale omstandigheden
Daarom moet Nederland zich meer inzetten om arbeidsmigranten naar Nederland te halen. "Daarvoor moeten wij de optimale omstandigheden creëren, maar ook de onjuiste vooroordelen die er veelal nog bestaan rondom arbeidsmigranten overboord zetten", stelt Van Gool.

Het uitzendbureau liet al eerder weten dat het verwacht dat er binnen nu en tien jaar te weinig arbeidsmigranten in Europa te vinden zijn. Daarom kijkt het bedrijf ook al naar arbeidsmigranten uit Azië. OTTO Work Force is een van de grootste uitzendbureau's van in Nederland en heeft ruim 20.000 uitzendkrachten in dienst.

Advertentie
Deel dit bericht via
Advertentie
Het laatste nieuws in je mailbox
E-mail: 
Editie: 08:00 12:00
 

Meer informatie over afmelden.

Overzicht
Pinkpop-kaarten
Uitgelicht
Win twee Pinkpop weekendkaarten en campingplaats
Inschrijven
Uitgelicht
Schrijf je in voor de voorronden van het LK Latje Trap 2019

De inschrijvingsperiode voor deelnemers van de tweede editie van het LK Latje Trap is geopend. Met het evenement wil L1, in samenwerking met Moonen Movies, vanuit haar maatschappelijke functie als publieke omroep meer aandacht vestigen op het amateurvoetbal in de provincie. Het kampioenschap bestaat uit een vijftal voorronden bij jou in de buurt en één finaleronde. De finaleronde wordt bij de start van het nieuwe voetbalseizoen afgewerkt op een finalewaardige locatie, namelijk in het stadion van één van de Limburgse profclubs.

Schrijf je hier in voor de voorronden
EK Triathlon in Weert live op L1.nl
Uitgelicht
EK Triathlon in Weert live op 1Limburg en L1.nl

Zwemmen, fietsen en hardlopen: ook in 2019 belooft de Stadstriathlon in Weert wederom een waar spektakel én een slijtageslag te worden. Het evenement is dit jaar tevens het decor van het EK Triathlon. L1 en 1Limburg zijn er live bij.

Je kunt beelden de races via livestreams volgen op 31 mei t/m 2 juni.

Bekijk hier de livestreams
1Limburg Festivals
Uitgelicht
Festivalagenda

De festivalagenda in Limburg puilt uit. Al het nieuws over artiesten, programmering en andere informatie die je niet mag missen vind je bij 1Limburg.

Festivalagenda
L1mbo Top 100
Uitgelicht
Stem op je favoriete Limburgse liedje!

Voor de 23e keer wordt de L1mbo Top 100 met de grootste Limburgse hits aller tijden uitgezonden op Hemelvaartsdag 30 mei 2019. En jij zorgt voor de samenstelling van de lijst!

Breng hier je stem uit

Meest gelezen